Δελτίο Τύπου για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»

Αθήνα,10.5.2020

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: "Για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις"

Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», το Πολύχρωμο Σχολείο, ως οργάνωση που διεκδικεί συμπεριληπτική εκπαίδευση σε ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας, έκφρασης και χαρακτηριστικών φύλου, κατέθεσε τις παρατηρήσεις του, συμμετέχοντας έτσι  στο δημόσιο διάλογο και τονίζοντας την ανάγκη για συμπερίληψη των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων σε κάθε  μελλοντικό σχεδιασμό. Γνωρίζουμε πως η συμπερίληψη δεν έχει υπάρξει στο παρελθόν και δε  διαφαίνεται να υπάρχει ούτε τώρα στις προτεραιότητες του νέου σχεδίου νόμου και θεωρούμε  σημαντικό να υπενθυμίσουμε την κρίσιμη σημασία της για την αναβάθμιση ενός σχολείου που να μας  χωράει όλους.

Το Πολύχρωμο Σχολείο έχει ήδη εκφράσει τις θέσεις του για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση  στις «Κατευθυντήριες Γραμμές για τη Διαχείριση ΛΟΑΤΚΙ+ Ζητημάτων στη Σχολική Ζωή». Ο  σχολιασμός ορισμένων άρθρων του νέου σχεδίου νόμου διέπεται από το πνεύμα των κατευθυντηρίων  γραμμών, της πολυετούς ενασχόλησης με τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα στην εκπαίδευση και της πραγματικής  επαφής με ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς.

1. Άρθρο 01 - Εργαστήρια Δεξιοτήτων 

Στο περιεχόμενο των θεματικών κύκλων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων προτείνουμε να εισάγονται  κοινωνικά ζητήματα με σαφή και ρητό τρόπο. Ειδικότερα, ζητάμε την ένταξη και εφαρμογή μαθημάτων  που αφορούν την ενημέρωση και κατ’ επέκταση τον αποστιγματισμό της σεξουαλικότητας, του φύλου  και των ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτοτήτων. Η αποσιώπηση αυτών των ζητημάτων και θεματικών είναι μέχρι στιγμής  ο κανόνας στα σχολικά προγράμματα, ενισχύοντας έτσι τη διατήρηση και αναπαραγωγή του κοινωνικού  στιγματισμού, των διακρίσεων και της αορατότητας.

Προτείνουμε μεταξύ των θεματικών κύκλων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων να περιλαμβάνεται σε  όλες τις τάξεις η Σεξουαλική Αγωγή με μορφή συμπεριληπτική (Comprehensive Sexuality Education),  που δε θα εξαντλείται στη μελέτη της ανθρώπινης σεξουαλικότητας παραθέτοντας μόνο βιολογικά  δεδομένα για την αναπαραγωγική διαδικασία. Επιπροσθέτως, δοσμένα με τρόπο που να ταιριάζει στο  αναπτυξιακό στάδιο (ηλικιακό, γνωστικό, συναισθηματικό, ψυχολογικό) των παιδιών, θα περιλαμβάνει  την διάσταση του κοινωνικού φύλου, τις γνωστικές, κοινωνικές, συναισθηματικές, σχεσιακές και  σωματικές πτυχές της και θα επεκτείνεται σε ζητήματα συναισθημάτων, αισθήσεων, έλξεων, σχέσεων,  συναίνεσης, ορίων, χωρισμού, απώλειας, δέσμευσης, επιθυμίας, εικόνας σώματος, ανθρώπινης  ποικιλομορφίας (αναπηρία, διαφυλικότητα (ίντερσεξ) ή άλλη σωματική διαφοροποίηση),  αυτοπεποίθησης-αυτοαξίας καθώς και να γίνεται σπειροειδής προσέγγιση σε ζητήματα έμφυλης βίας,  σεξουαλικής παρενόχλησης / κακοποίησης, ομοφοβικού, τρανσφοβικού και ιντερφοβικού εκφοβισμού,  διαδικτυακού εκφοβισμού, πορνογραφίας, κ.α.

2. Άρθρο 05 – Αναγραφή χαρακτηρισμού διαγωγής στους τίτλους σπουδών

Η εν λόγω προσθήκη στο σχέδιο νόμου δεν συνιστά «αναβάθμιση» του Σχολείου, αντιθέτως αποτελεί  μία αναχρονιστική τιμωρητική προσέγγιση. Τέτοιου είδους παιδαγωγικές αντιλήψεις και μέθοδοι είναι  επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι δεν δύναται να λειτουργούν προληπτικά και δεν βοηθούν στη βελτίωση  συμπεριφορών· αντιθέτως, σε αυτές τις ηλικίες είναι πιθανότερο να αποθαρρύνουν ή ακόμη και να  τραυματίσουν ψυχικά τα παιδιά . Επίσης, δεν θεωρούμε ότι ο χαρακτηρισμός διαγωγής αποτελεί μια  «χρήσιμη» πληροφορία που θα ακολουθεί τα παιδιά και στη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους.

Επιπλέον, υπάρχουν παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με διακρίσεις, στιγματισμό και  περιθωριοποίηση, παιδιά που ανήκουν σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες και βιώνουν ιδιαίτερες  καταστάσεις στην καθημερινότητά τους. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι εκείνα τα παιδιά  συχνά οδηγούνται σε σχολική διαρροή, ελλιπή παρακολούθηση, ενδοσχολικές συγκρούσεις, εκφοβισμό  κ.α., άρα και να έχουν αυξημένες πιθανότητες αρνητικής αξιολόγησης της διαγωγής τους. Αρκετά τέτοια  περιστατικά, ειδικά ΛΟΑΤΚΙ+ μαθητών που φέρουν τέτοια χαρακτηριστικά, έρχονται σε εμάς κάθε  χρόνο. Επομένως, θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης η με κάθε τρόπο  προστασία -και όχι η τιμωρία- του μαθητικού πληθυσμού που αντιμετωπίζει δυσκολίες τόσο στην  καθημερινή όσο και στη σχολική ζωή.

3. Άρθρο 07 - Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και  εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού Λυκείου 

Θωρούμε την απόσυρση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές  εξετάσεις και την αντικατάσταση του από τα λατινικά ως πράξεις που θέτουν τις κοινωνικές επιστήμες  στο περιθώριο του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο συγκεκριμένο μάθημα δύναται να αναδεικνύονται  βαρυσήμαντες πτυχές της κοινωνικής ζωής, όπου οι μαθητές/-τριες καλούνται καθημερινά να  διαπραγματευτούν, όπως ο ρατσισμός, ο εθνικισμός, η βία, ο σεξισμός, οι κοινωνικές ανισότητες, τα  ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας και πολλά άλλα. Αιτήματά μας είναι να παραμένει η  Κοινωνιολογία ως εξεταζόμενο μάθημα, αλλά και η ένταξη περισσότερων μαθημάτων που θα ενισχύουν  το αίσθημα συμπερίληψης και κοινωνικής ευαισθητοποίησης.

4. Άρθρο 37 - Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων μπορεί να λειτουργήσει εξαιρετικά  θετικά προς την κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού του σχολείου και σε αυτή τη γραμμή μπορεί να  βοηθήσει το «Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό» του Συμβουλίου της  Ευρώπης. Έχει ιδιαίτερη αξία όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, μαθήτριες/τές,  φροντιστές/κηδεμόνες, η/ο φύλακας, ο/η καθαριστής/τρια κλπ) να λαμβάνουν μέρος στη διαδικασία  και να συναποφασίζουν δημοκρατικά το πλαίσιο κανόνων που θα διέπει τη σχολική μονάδα. Ο Σχολικός  Κανονισμός είναι απαραίτητο να συνδιαμορφώνεται εντός των πρώτων 6 εβδομάδων, να  επικαιροποιείται τακτικά, να είναι σε δημόσια θέα και στην ιστοσελίδα του σχολείου και να  ενημερώνονται για το περιεχόμενό του οι εκπαιδευτικές αρχές.

Στόχος του Σχολικού Κανονισμού θα πρέπει να είναι τόσο η εκμάθηση βασικών αρχών, όπως του  σεβασμού και της ελευθερίας, όσο και η προάσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Επίσης, να  εξασφαλίζεται ότι όλα τα μέλη της σχολικής μονάδας προστατεύονται από κάθε μορφής διάκριση και  περιθωριοποίηση· συγκεκριμένα επιθυμούμε να υπάρχει ένα ρητό και σαφές πλαίσιο υποστήριξης των  ΛΟΑΤΚΙ+ ζητημάτων τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Όπως αναφέρει και ο Συνήγορος του  Πολίτη πρέπει να εξασφαλίζεται η απαγόρευση της ομοφοβικής ή τρανσφοβικής γλώσσας και  συμπεριφορών, η δυνατότητα χρήσης του ονόματος, γένους και ενδυμασίας της επιθυμίας του ατόμου, η  συμμετοχή του ατόμου σε σχολικές δραστηριότητες και η πρόσβαση σε τουαλέτες και αποδυτήρια με  βάση τον αυτοπροσδιορισμό του καθώς και η διαμόρφωση μιας πολιτικής που θα σέβεται το δικαίωμα   στο απόρρητο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων (βλ. GDPR ή ν. 4624/2019). Αυτό είναι το πρώτο  και απαραίτητο βήμα ώστε να αντιμετωπίζουμε επιτυχώς τον σχολικό εκφοβισμό, τις διακρίσεις, την  έλλειψη ορατότητας και το στίγμα. Οι διακρίσεις εις βάρος ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών επηρεάζουν αρνητικά το  αίσθημα ασφάλειας όλων των παιδιών, αλλά και των ενηλίκων.

5. Άρθρο 38 - Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης 

Είναι γεγονός ότι μεγάλο ποσοστό της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν είναι καταρτισμένο κατάλληλα,  ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στο ρόλο και τις υπηρεσίες που θα πρέπει να προσφέρει ο/η  «εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης». Ειδικότερα, όταν τα ζητήματα που προκύπτουν αφορούν ΛΟΑΤΚΙ+  μαθητές/-τριες, έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί είναι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι συντηρούν ή/και  συστήνουν τον ομοφοβικό, τρανσφοβικό, ιντερφοβικό εκφοβισμό, κάνοντας το σχολείο ένα μη-ασφαλή  πλαίσιο υποστήριξης.

Θεωρητικά κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να μπορεί να λειτουργεί ως εκπαιδευτικός  εμπιστοσύνης, οπότε όλοι πρέπει να επιμορφώνονται γι’ αυτό το ρόλο. Ωστόσο, οι «εκπαιδευτικοί  εμπιστοσύνης» είναι απαραίτητο να είναι ειδικά επιμορφωμένοι και ενημερωμένοι για τα είδη των  διακρίσεων και τις μορφές εκφοβισμού, καθώς και να είναι ευαισθητοποιημένες/οι απέναντι στις  αντιλήψεις, τις κοινωνικές στάσεις και συμπεριφορές που τις αναπαράγουν, ώστε να μπορούν να  συνεισφέρουν στη διαμόρφωση κλίματος συμπερίληψης και ασφαλούς πλαισίου για όλα τα παιδιά.  Παράλληλα, είναι εξίσου σημαντικό στην πράξη να μπορούν τα ίδια τα παιδιά να επιλέγουν μεταξύ των  εκπαιδευτικών το πρόσωπο που εμπιστεύονται και να εξασφαλίζεται η τήρηση του απορρήτου.

Παρ’ όλα αυτά , αναγνωρίζοντας την ήδη υπερφορτωμένη εργασία των εκπαιδευτικών,  προτείνουμε να παραμείνει, αλλά και να γίνει πράξη η στελέχωση των σχολικών μονάδων με σχολικούς  ψυχολόγους και να διασφαλίζεται η άμεση επικοινωνία με κοντινές δομές ψυχοκοινωνικής υγείας και  κοινωνικές υπηρεσίες ώστε να μπορεί να παραπέμπει σε αυτές. Έτσι, κάθε εκπαιδευτικός θα μπορεί να  έχει σταθερή συνεργασία και υποστήριξη από σχολικό ψυχολόγο, την οποία κρίνουμε απαραίτητη σε  κάθε περίπτωση.

6. Άρθρο 39 - Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού 

Για να αντιμετωπιστεί ο ομοφοβικός, ο τρανσφοβικός και ο ιντερφοβικός εκφοβισμός χρειάζεται ως  πρώτο βήμα να είναι ξεκάθαρα και ρητά διατυπωμένος ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+   ατόμων και να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο αναφοράς σχετικά με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, όπως το  Πλαίσιο Αναφοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης για ένα Δημοκρατικό πολιτισμό. Δυστυχώς ακόμα  μέχρι και σήμερα ο εκφοβισμός λόγω φύλου ή σεξουαλικότητας (ομοφοβικός) ή ταυτότητας φύλου  (τρανσφοβικός), ή και χαρακτηριστικών φύλου (ιντερφοβικός) αποσιωπάται στο πλαίσιο του σχολείου  αλλά και στις οδηγίες του Υπουργείου και των αρμόδιων φορέων. Είναι απαραίτητο να  συμπεριλαμβάνονται εξαρχής, σε κάθε επιτροπή που ασχολείται με το ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού,  μέλη με εξειδικευμένη γνώση/εμπειρία σε ΛΟΑΤΚΙ+ θέματα, στην έμφυλη βία και τα ανθρώπινα  δικαιώματα που αφορούν το φύλο και τη σεξουαλικότητα.

 

Οι παραπάνω τοποθετήσεις επί των άρθρων του νομοσχεδίου γίνονται με γνώμονα την υπεράσπιση και  διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών δικαιωμάτων για την προστασία του  παιδιού. Όσον αφορά τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα βλέπουμε ότι για ακόμη μια φορά παραμένουν στο  περιθώριο της εκπαιδευτικής πολιτικής που ακολουθεί η παρούσα κυβέρνηση. Ως οργάνωση έχουμε  σαφή στοχοθεσία επί των εκπαιδευτικών πολιτικών που αιτούμαστε και επανειλημμένα έχουμε  επισημάνει τα εκπαιδευτικά και κοινωνικά οφέλη της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, αλλά και της  θεσμικής κατοχύρωσης των ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιωμάτων.

Ακόμη, ως Πολύχρωμο Σχολείο πιστεύουμε ότι οι εκπαιδευτικές πολιτικές θα πρέπει να είναι  τέτοιες ώστε να εξομαλύνουν και να οδηγούν στην εξάλειψη κάθε μορφής διακρίσεων, ενώ παράλληλα  θα ενισχύουν το αίσθημα σεβασμού, δικαιοσύνης, δημοκρατίας, αλληλεγγύης, ελευθερίας, ώστε να  χτίζεται μία κοινωνία που πρωτίστως θα διασφαλίζει την παιδεία και ευημερία όλων ανεξαιρέτως των  πολιτών της. Διεκδικούμε μία συμπεριληπτική παιδεία για να εξασφαλίσουμε μία συμπεριληπτική  κοινωνία.

Δελτίο Τύπου Δικτύου Ελληνικών ΛΟΑΤΚΙ+ Οργανώσεων Θέμα: Κοινή δήλωση LGBTQI οργανώσεων σχετικά με ομοφοβική ρατσιστική επίθεση σε βάρος δύο πολιτών από άντρες των ΜΑΤ

Αθήνα,2.9.2019

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: «Κοινή δήλωση LGBTQI οργανώσεων σχετικά με ομοφοβική ρατσιστική επίθεση σε βάρος δύο πολιτών από άντρες των ΜΑΤ».

Με το παρόν δελτίο τύπου, οι συνυπογράφουσες LGBTQIοργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών καταδικάζουν με απερίφραστο τρόπο και δηλώνουν τον αποτροπιασμό τους για τη ρατσιστική ομοφοβική λεκτική και σωματική επίθεση σε βάρος δύο πολιτών από αστυνομικούς άντρες των ΜΑΤ που αντί να προστατεύουν ως εκ της αποστολής τους το κράτος δικαίου το παραβίασαν βάναυσα, και ζητούν την πλήρη διερεύνηση, τόσο ποινική όσο και πειθαρχική του περιστατικού. Συγκεκριμένα, όπως καταγγέλλει το ένα εκ θυμάτων της ομοφοβικής επίθεσης:

Περπατούσαμε εχθές το βράδυ (σ.σ. 29.8.2019) με τον σύντροφό μου προς το Εξάρχεια. Γύρω στις 23:30 περάσαμε από την οδό Βασιλέως Ηρακλείου, πιασμένοι χέρι-χέρι. Εκεί, στα πλαϊνά της εισόδου του Αρχαιολογικού Μουσείου, ήταν σταθμευμένη μια κλούβα των ΜΑΤ, με δύο φρουρούς που κάθονταν απ΄έξω. Εμείς, ενώ προχωρούσαμε πιασμένοι χέρι-χέρι, ακούσαμε κάποια στιγμή έναν απ΄αυτούς να λέει: «Κοίτα, τώρα περνούν κάτι παλικάρια, άλλο πράγμα».

Προσπερνώντας τους, ακούσαμε πάλι τον ίδιο αστυνομικό να λέει ειρωνικά: «Άντρακλες σκέτοι» . Εκείνη τη στιγμή, γυρνάω και τον ρωτάω: «Συγγνώμη, σ΄εμάς αναφέρεστε»; Εκείνος με τσαμπουκά μου απαντά: «Ναι ρε, υπάρχει κάποιο πρόβλημα;» «Αν αναφέρεστε σ΄εμάς, μάλλον υπάρχει» , του απαντώ εγώ κι εκείνος, εντελώς, ξαφνικά μου ρίχνει μια κουτουλιά.

Από το χτύπημα το κεφάλι μου έγειρε, χτυπώντας με δύναμη τη μύτη του συντρόφου μου, που καθόταν πίσω μου.
Στη συνέχεια, αφού μας δήλωσε ότι δεν του αρέσουν οι φάτσες μας, μας είπε να τσακιστούμε να φύγουμε από εκεί. Το επανέλαβε κι ο 2ος αστυνομικός, ο οποίος άπλωσε το πόδι του μπροστά μου για να μου βάλει τρικλοποδιά. Ευτυχώς, με κράτησε ο σύντροφός μου και δεν έπεσα.
Περπατήσαμε γρήγορα μακριά τους σε κατάσταση ΣΟΚ. Λίγο αργότερα, έχοντας βρει κάπως την ψυχραιμία μας, πήραμε τηλέφωνο την αστυνομία για να καταγγείλουμε το περιστατικό.

 

Στη συνέχεια, τα δύο θύματα μετέβησαν σε αστυνομικό τμήμα όπου κατήγγειλαν την ομοφοβική επίθεση που δέχτηκαν από τους δύο αστυνομικούς άντρες των ΜΑΤ, ζητώντας την ταυτοποίηση των αστυνομικών, και την περαιτέρω ποινική και πειθαρχική δίωξή τους. Μετά τη δημοσιοποίηση της ομοφοβικής επίθεσης ακολούθησε η παρακάτω ανακοίνωση από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη[1]:

 

Σχετικά με αναρτήσεις σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, αναφορικά με περιστατικό διαπληκτισμού μεταξύ αστυνομικών και πολιτών στο κέντρο της Αθήνας, ανακοινώνεται ότι από την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας διενεργήθηκε έρευνα υπό την εποπτεία εισαγγελικού λειτουργού, όπου κατέθεσαν τόσο οι εμπλεκόμενοι πολίτες, όσο και οι αστυνομικοί. Για το περιστατικό σχηματίζεται δικογραφία, η οποία θα υποβληθεί στην αρμόδια Εισαγγελία.

 

Οι LGBTQI οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, δηλώνουν την ικανοποίησή τους για το γεγονός ότι ήδη σχηματίζεται δικογραφία η οποία θα υποβληθεί στην αρμόδια Εισαγγελία, όσο και για τη διενέργεια πειθαρχικής έρευνας σε βάρος των δύο αστυνομικών δραστών της ρατσιστικής ομοφοβικής επίθεσης. Ωστόσο θεωρούμε ιδιαίτερα προβληματική την αναφορά στην ανακοίνωση του αρμόδιου Υπουργείου σε «διαπληκτισμό μεταξύ αστυνομικών και πολιτών στο κέντρο της Αθήνας», όταν το περιστατικό αφορά ομοφοβική ρατσιστική επίθεση αστυνομικών σε βάρος πολιτών, η οποία μάλιστα έρχεται σαν συνέχεια μιας σειράς από αυθαιρεσίες και ολισθήματα σε βάρος πολιτών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως πρόσφυγες και μετανάστες.

 

Η αναφορά αυτή δημιουργεί βαθύτατη ανησυχία, καθώς υποβιβάζει και αποχρωματίζει την βαρύτητα του περιστατικού που αφορά θεσμοποιημένη αυθαιρεσία και βία από αστυνομικούς, με ρατσιστικό μάλιστα κίνητρο. Η ανησυχία αυτή, δε, γίνεται ακόμη μεγαλύτερη καθώς ο επικεφαλής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ήταν συνυπεύθυνος για τη δίωξη των οροθετικών γυναικών το 2012 που διέσυρε διεθνώς τη χώρα μας για βαρύτατες παραβιάσεις θεμελιωδών δικαιωμάτων που καταδικάστηκαν από διεθνείς οργανώσεις και οργανισμούς για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Οι συνυπογράφουσες οργανώσεις, στέκονται στο πλευρό των δύο θυμάτων και ζητούν:(1) Την πλήρη διερεύνηση και παραδειγματική τιμωρία των δύο αστυνομικών δίχως συγκάλυψη τόσο σε ποινικό όσο και σε πειθαρχικό επίπεδο. (2) Την διερεύνηση ρατσιστικού κινήτρου σύμφωνα με το Άρθρο 82Α του Ποινικού Κώδικα και (3) παράλληλα,τη δημιουργία αξιόπιστης και αποτελεσματικής Ανεξάρτητης Αρχής για τη διερεύνηση καταγγελιών παράνομων πράξεων ή αυθαιρεσιών της αστυνομίας σύμφωνα με τα πρότυπα του Συμβουλίου της Ευρώπης. Οι υπάρχοντες μηχανισμοί (και ιδίως η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων) δεν πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις σύμφωνα με αυτά τα πρότυπα όπως έχει τονίσει ο Επίτροπος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης[2]. (4) Ακόμη τη συνεχή επιμόρφωση των σωμάτων ασφαλείας  σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου,μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων με τη συμμετοχή εκπροσώπων των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών.

ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ.

Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών(ΣΥΔ)

AthensPride

Οικογένειες Ουράνιο Τόξο

ProudSeniorsGreece ομάδα υποστήριξης ΛΟΑΤΚΙ ατόμων ηλικίας 50+

Πολύχρωμο Σχολείο

ColourYouth

Ομοφυλοφιλική Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας (ΟΛΚΕ)

 

[1]30-08-2019: Ανακοίνωση σχετικά με περιστατικό διαπληκτισμού μεταξύ αστυνομικών και πολιτών στο κέντρο της Αθήνας: http://www.mopocp.gov.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=6895&Itemid=686&lang=GR

[2] Ανεξάρτητη και αποτελεσματική εξακρίβωση των καταγγελιών κατά της αστυνομίας. Γνωμοδότηση του Επιτρόπου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=CommDH(2009)4&Language=lanGreek&Ver=original&Site=COE&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864&direct=true.&direct=true

Δελτίου Τύπου ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεων για αντιδεοντολογικές και αντιεπιστημονικές θέσεις ειδικών ψυχικής υγείας σχετικά με τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 22/07/2019
Mε αφορμή παλαιότερη ανάρτηση ιδιώτη ψυχολόγου-ψυχοθεραπευτή σε σχέση και με την ομοφυλοφιλία, που έχει ξανακυκλοφορήσει αυτές τις ημέρες προκαλώντας δικαίως πλήθος αντιδράσεων από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και όχι μόνο, θα θέλαμε να αποσαφηνίσουμε τα εξής:
• Τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα είναι ξεκάθαρα και απόλυτα αποπαθολογιοποιητικά ως προς τα ζητήματα ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Όποιος-α ειδικός ψυχικής υγείας δεν τα ακολουθεί πιστά, ΔΕΝ εκφράζει επιστημονική άποψη αλλά δυνάμει κακοποιητική, επικίνδυνη και εξαρχής αντιεπιστημονική, προσωπική θέση.
• Ο σεξουαλικός προσανατολισμός ενός ατόμου (ομόφυλος, αμφιφυλόφυλος, ετερόφυλος ή άλλος) ΔΕΝ είναι «σεξουαλική θέση» ούτε «σεξουαλική συμπεριφορά» ούτε «σεξουαλική πρακτική» και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν είναι επιλογή ούτε και μπορεί ή χρειάζεται να αλλάξει με οποιαδήποτε παρέμβαση ή θεραπεία.
• Ο σεβασμός στον αυτοπροσδιορισμό ενός ατόμου σε σχέση με το φύλο και τον προσανατολισμό του ΔΕΝ είναι θέμα προσωπικής άποψης ή θετικής στάσης, αλλά αποτελεί το βασικό και αναγκαίο σεβασμό των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
• Έννοιες όπως «προώθηση της ομοφυλοφιλίας» για την περιγραφή της προώθησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι φορτισμένες αρνητικά και δεν αποτελούν επιστημονική θέση, αλλά, ξανά, προσωπική άποψη με ομοφοβικό υπόβαθρο και η ψυχολογιοποίηση της προώθησης και υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως «σημάδι έντονης ψυχικής σύγχυσης και διάσπασης» είναι ξεκάθαρα ομοφοβική πρακτική, έμμεση απόπειρα παθολογιοποίησης των ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτοτήτων και επιπλέον είναι στιγματιστική ως προς την ψυχική ασθένεια και τους ψυχικά πάσχοντες.
Ο πρόσφατος κώδικας δεοντολογίας που ισχύει από την υπουργική απόφαση του πρώην αναπληρωτή Υπουργού Υγείας με Αριθμ. Γ5β/Γ.Π. οικ. 42984 όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2344.18/06/2019, ορίζει μεταξύ άλλων ότι ο/η ψυχολόγος οφείλει να:
• «..φροντίζει ώστε οι πράξεις, οι ενέργειες και γενικά η συμπεριφορά του να μη μειώνουν το επάγγελμα του στην κοινή γνώμη» και «να διατηρεί υψηλό το επίπεδο της εργασίας και να προφυλάσσει την επιστήμη του και τις μεθόδους της από κάθε φθορά στην κοινή γνώμη» (Άρθρο 1)
• «..πράττει καθετί που επιβάλλει το καθήκον του σύμφωνα με τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, τις αρχές ηθικής και της δεοντολογίας, τις διατάξεις του παρόντα κώδικα, καθώς και το σύνολο των διατάξεων που διαμορφώνουν το νομικό πλαίσιο άσκησης του επαγγέλματος του ψυχολόγου» (Άρθρο 1)
• «..επιδεικνύει απόλυτο σεβασμό στην προσωπικότητα, την αξιοπρέπεια και την τιμή του ασθενούς. Οφείλει να λαμβάνει κάθε μέτρο που θα προάγει το αίσθημα της προσωπικής ελευθερίας και την ελεύθερη βούληση του ασθενή και να απέχει από κάθε ενέργεια που είναι δυνατό να τα θίξει. Απαγορεύεται η τέλεση οιασδήποτε μη ενδεδειγμένης θεραπευτικής πράξης ή πειραματισμού, που δύνανται να θίξουν το αίσθημα της προσωπικής ελευθερίας και την ελεύθερη βούληση του ασθενή ή να θέσουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή. Ο ψυχολόγος, ανεξάρτητα από τα προσωπικά του αισθήματα, οφείλει να παρέχει προς όλους τους ασθενείς την ίδια φροντίδα, επιμέλεια και αφοσίωση, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές, ιδεολογικές ή άλλες τοποθετήσεις τους..» (Άρθρο 4)
Παρ’ όλα αυτά, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, ο κώδικας δεοντολογίας των ψυχολόγων χρειάζεται να εμπλουτιστεί και να αναμορφωθεί, συμπεριλαμβάνοντας ακόμα πιο στοχευμένα περιπτώσεις παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων και κακής πρακτικής από ειδικούς ψυχικής υγείας και επί του εδάφους των ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτοτήτων.
Θυμίζουμε ότι:
• δεν υπάρχει κανένα πειθαρχικό σώμα για τα εν λόγω ζητήματα, ούτε και ξεκάθαρη θέση εκ μέρους του ΣΕΨ (Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων), στον οποίο βέβαια η εγγραφή και συμμετοχή των ελλήνων ψυχολόγων παραμένει εθελοντική και όχι υποχρεωτική.
• δεν υπάρχει επαρκής νομοθεσία για τις περιπτώσεις επιστημονικής αυθαιρεσίας εκ μέρους των ειδικών ψυχικής υγείας, ούτε και ξεκάθαρες πειθαρχικές ή/και ποινικές κυρώσεις για ειδικούς που εκφράζουν αντίστοιχες αντιεπιστημονικές θέσεις με την επιστημονική τους ιδιότητα, ακόμη και αν θέτουν σε κίνδυνο την ψυχική υγεία των ατόμων που τους εμπιστεύονται.
• μεγάλο μέρος του επιστημονικού και ακαδημαϊκού κλάδου των ειδικών ψυχικής υγείας, παραμένει δυστυχώς ελλιπώς επιμορφωμένο και σε κάποιες περιπτώσεις έως και κακοποιητικό, κατά την άσκηση επαγγελματικής και ακαδημαϊκής πράξης σε ζητήματα ταυτότητας φύλου και σεξουαλικότητας.

Επαναλαμβάνουμε κάποια από τα βασικά και πάγια αιτήματά μας, που αφορούν ειδικά τους επαγγελματίες (ψυχικής) υγείας:
• Aυστηρό και συγκεκριμένο κώδικα δεοντολογίας για επαγγελματίες υγείας και ψυχικής υγείας,
• Θέσπιση νόμου ειδικά για επαγγελματίες ψυχικής υγείας και για τη διασφάλιση ασφαλών και επιστημονικά έγκυρων υπηρεσιών με ταυτόχρονη ποινικοποίηση των θεραπειών μεταστροφής και άλλων αντιεπιστημονικών και κακοποιητικών πρακτικών
• Εισαγωγή υποχρεωτικού μαθήματος για έμφυλες ταυτότητες και σεξουαλικό προσανατολισμό στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε Τμήματα Υγείας, Ψυχολογίας, Κοινωνικών Επιστημών, και Εκπαίδευσης. Μία πρώτη καλή αρχή ήταν το πρώτο ανάλογο μάθημα στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το Orlando LGBT+ και από το οποίο επιβεβαιώθηκε βέβαια ότι οι ανάγκες επιμόρφωσης επαγγελματιών υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης είναι τεράστιες.

Σε κάθε περίπτωση, στο Άρθρο 13 του ως άνω Κώδικα Δεοντολογίας, ορίζεται ότι:
«Η τήρηση των διατάξεων του παρόντος Κώδικα επαφίεται στην επιστημονική αξιοπρέπεια και την επαγγελματική συνείδηση των ψυχολόγων και αποτελεί υποχρέωση των μελών των επαγγελματικών Συλλόγων των ψυχολόγων καθώς και του εκάστοτε ψυχολόγου που δραστηριοποιείται με τον οιονδήποτε τρόπο ανά τη χώρα, ο οποίος κατέχει βεβαίωση άσκησης επαγγέλματος ψυχολόγου.
Η τήρηση των ανωτέρω εποπτεύεται και ελέγχεται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας που κατάρτισε τον Κώδικα Δεοντολογίας Ψυχολόγων.»

Ως Orlando LGBT+ Ψυχική Υγεία Χωρίς Στίγμα, αλλά και ξεχωριστά με τις επαγγελματικές, επιστημονικές, ακαδημαϊκές και ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητές μας (όσες-οι-α τις φέρουμε) επιφυλασσόμαστε κάθε νομίμου δικαιώματός μας που απορρέει από τα παραπάνω, και σκοπεύουμε να διερευνήσουμε κάθε δυνατότητα προσφυγής στην ως άνω υπηρεσία, με στόχο την παραδειγματική, πειθαρχική ή άλλη ποινή που μπορεί να προβλέπεται για αντίστοιχες συμπεριφορές ειδικών ψυχικής υγείας.

Σ.σ: στο site του Orlando LGBT+ μπορείτε να βρείτε όλα τα έγκυρα επιστημονικά δεδομένα αλλά και τις κατευθυντήριες οδηγίες άλλων Συλλόγων Ψυχολόγων σε σχέση με τα ΛΟΑΤΚΙ+ θέματα, όπως του έγκυρου και θεσμικά αναγνωρισμένου APA (American Psychological Association).

Αν, ως ΛΟΑΤΚΙ+, θέλετε να καταγραφεί η εμπειρία σας με ειδικό ψυχικής υγείας, εδώ θα βρείτε την πρώτη Πανελλήνια Έρευνα για το θέμα: https://orlandolgbt.gr/ereuna-gia-tis-staseis-eidikon-psy…/…

Orlando LGBT+ Ψυχική Υγεία Χωρίς Στίγμα

Συνυπογράφουν οι:
11528 - Δίπλα σου – Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης για λεσβίες, γκέι, αμφί, τρανς, τις οικογένειές τους και για εκπαιδευτικούς
Πολύχρωμο Σχολείο - Rainbow School
Οικογένειες Ουράνιο Τόξο
Colour Youth, Κοινότητα Lgbtq Νέων Αθήνας
Θετική Φωνή (Positive Voice) Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδος
LGBTQI+ Employment Support Group / Oμάδα ΛΟΑΤΚΙ+ Εργασιακής Υποστήριξης
Emantes - International Lgbtqia+ Solidarity

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΜΦΥΛΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Δελτιο Τυπου για το διημερο σεμιναριο προς εκπαιδευτικους στις 16 και 17 Μαρτιου 2018

Δελτιο Τυπου για τη Νομικη Αναγνωριση Ταυτοτητας Φυλου

Δελτίο Τύπου Δικτύου Ελληνικών ΛΟΑΤΚΙ+ Οργανώσεων Θέμα: Οι Ελληνικές ΛΟΑΤΚΙ+ Οργανώσεις για την τρομοκρατική επίθεση στο Ορλάντο

 

Αντιμέτωπες με την απερίγραπτη θλίψη που προκαλεί παγκοσμίως το έγκλημα μίσους στο γκέι κλαμπ του Ορλάντο, οι Ελληνικές ΛΟΑΤΚΙ+ Οργανώσεις απευθυνόμαστε στους θεσμούς και τις αρχές της πολιτείας μας για να επισημάνουμε άλλη μία φορά την καθημερινή βία που δεχόμαστε τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στην χώρα μας, είτε αυτή είναι ορατή, είτε αόρατη, είτε θεσμική, είτε μη θεσμική.
Ελπίζουμε να κινητοποιηθούν άμεσα και να εστιάσουν στα σχετικά αιτήματα της κοινότητάς μας που ακόμα εκκρεμούν ή αντιμετωπίζονται με αδιαφορία.

  • Η θλίψη επιτέλους να γίνει οργή και η οργή να μετασχηματιστεί σε συγκεκριμένες θετικές δράσεις πρόληψης.
    Ζητάμε:
    Από τις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές να πάρουν στα σοβαρά την καταδίκη της ρητορικής μίσους και να κινητοποιήσουν επιτέλους τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει να κινούνται αυτεπάγγελτα απέναντι σε ρητορική μίσους από δημόσια πρόσωπα («Φτύστε τους όπου τους δείτε») όπως προβλέπεται, ούτε βλέπουμε να προωθούνται από τους εισαγγελείς οι καταγγελίες που έχουν κάνει οργανώσεις μας στην ειδική υπηρεσία αντιμετώπισης ρατσιστικής βίας της Ελληνικής Αστυνομίας.
  • Από τις ανεξάρτητες αρχές, το Ε.Σ.Ρ. να εγκαταλείψει τις πρότερες ομοφοβικές, αμφιφοβικές και τρανσφοβικές πρακτικές του και εφεξής να συμμορφωθεί με τις κατά τον νόμο δεσμεύσεις του σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1 του προεδρικού διατάγματος 77/2003, που απαγορεύει τις διακρίσεις, ανάμεσα στα υπόλοιπα για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού και φύλου (συνεπώς και λόγω ταυτότητας φύλου ή χαρακτηριστικών φύλου όπως υπαγορεύει το σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο όπως ο ν. 4285/2014).
  •  Από τις/τους δημοσιογράφους, την ΕΣΗΕΑ και τα ΜΜΕ, να ακολουθούν την δημοσιογραφική δεοντολογία, να μην χρησιμοποιούν κακοποιητική ορολογία, να μην αποσιωπούν σχετικά δημοσιεύματα και να μην προωθούν δημοσιεύματα που σπείρουν μίσος για τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα.
  • Από τα όργανα της αστυνομίας να επιμορφωθούν σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα.
  •  Από τις διοικήσεις των εκπαιδευτικών μονάδων, το Υπουργείο Παιδείας, τους Συλλόγους Διδασκόντων, τους Συνδικαλιστικούς Φορείς των Εκπαιδευτικών και τους Συλλόγους Γονέων, να ξεκαθαρίσουν ότι η ορατότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στον δημόσιο χώρο και ειδικά στον χώρο της εκπαίδευσης είναι απαραίτητο στοιχείο για μια ισότιμη και δημοκρατική κοινωνικοποίηση. Έχουμε διαρκείς αναφορές περιστατικών στον χώρο της εκπαίδευσης, στις οποίες καταγγέλλεται η αρνητική στάση και οι απαγορεύσεις εκπαιδευτικών απέναντι σε παιδιά που αποτολμούν να εκφράσουν την ταυτότητά τους. Επίσης ο χώρος της εκπαίδευσης δεν έχει δείξει μέχρι σήμερα να προβληματίζεται για τους ηγεμονικούς ανδρισμούς και τους έμφυλους διαχωρισμούς που αναπαράγει, οι οποίοι με την σειρά τους διαμορφώνουν τα κύρια χαρακτηριστικά των περιστατικών βίας και εκφοβισμού μεταξύ ανηλίκων.
  • Από τις διοικούσες αρχές των θρησκευτικών ιδρυμάτων να εκδώσουν και δημοσιεύσουν ανακοινώσεις προς τους λειτουργούς, τα μέλη τους, αλλά και την ευρύτερη κοινωνία, οι οποίες όχι μόνο να καταδικάζουν κατηγορηματικά τα εγκλήματα μίσους για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου και έκφρασης φύλου, αλλά πολύ περισσότερο να καταδικάζουν κάθε ρητορική μίσους, στοχοποίηση, στιγματισμό και απαξίωση απέναντι στα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, και να ξεκαθαρίζουν ότι η ρητορική μίσους δεν είναι αποδεκτή «πνευματική άποψη».

Τέτοιες «παραλείψεις» από θεσμούς και αρχές δεν είναι αθώες. Στηρίζουν με ενεργητικό τρόπο την αναπαραγωγή του στίγματος και των προκαταλήψεων, πράγμα που γνωρίζουμε ότι δεν οδηγεί μόνο σε λεκτικές επιθέσεις, αλλά νομιμοποιεί στο μυαλό κάθε φανατισμένου την πεποίθηση ότι έχει το ηθικό δικαίωμα ή την ιερή υποχρέωση να προχωρήσει σε πραγματικές επιθέσεις έναντι των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
Παράλληλα, να υπενθυμίσουμε ότι ακόμα και όταν δεν έχουμε φανερά εγκλήματα μίσους, το κόστος αυτών των «παραλείψεων» είναι μεγάλο στην καθημερινότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, είτε ενηλίκων, είτε πολύ περισσότερο ανηλίκων, γιατί μεταφράζονται σε διακρίσεις, χλευασμό, περιθωριοποίηση και απαξίωση και οδηγούν πολλές φορές σε σημαντική έκπτωση της ποιότητας ζωής τους.

Τέλος, για όσες/ους προλαβαίνουν, καλούμε όλες τις οργανώσεις και όλους τους πολίτες την Τρίτη 14 Ιουνίου στις 20:00 στο Σύνταγμα με κεριά, ώστε να τιμήσουμε τη μνήμη των θυμάτων της τρομοκρατικής επίθεσης στο γκέι κλαμπ ‘Pulse’ του Ορλάντο.
https://www.facebook.com/events/575010736015023/

  1. Οι Οργανώσεις
  2. Οικογένειες Ουράνιο Τόξο
  3. Σ.Υ.Δ. (Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών)
  4. Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας
  5. Πολύχρωμο Σχολείο – Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση
  6. LGBTQ+ Allies Against Islamophobia
  7. ΟΛΚΕ (Ομοφυλοφιλική Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδος)
  8. Athens Pride
  9. Thessaloniki Pride
  10. Proud Seniors Greece
  11. Λ.Ο.Α. (Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας)
  12. ΛΟΑΤ ΑμεΑ
  13. Σύμπραξη για το Κοινωνικό Φύλο
  14. Σύνθεση – Ενημέρωση Ευαισθητοποίηση για το HIV/AIDS
  15. Θετική Φωνή
  16. Actup – Δράσε Hellas
  17. Τμήμα Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι