Το Πολύχρωμο Σχολείο
Σχετικά με εμάς
Το Πολύχρωμο Σχολείο ξεκίνησε το 2009 ως μια ομάδα ενδυνάμωσης για ΛΟΑΤΚΙ εκπαιδευτικούς έχοντας αρχικό όνομα «Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση» και σταδιακά απέκτησε μορφή οργανωμένης ακτιβιστικής ομάδας, με στόχο τη διεκδίκηση θεσμικών αλλαγών για πιο συμπεριληπτικά σχολεία.
Στην πορεία συστηματοποίησε τις δράσεις του και απέκτησε μια ευρεία βάση μελών που προέρχονται κυρίως από τον εκπαιδευτικό τομέα, τον χώρο των ανθρωπιστικών κοινωνικών επιστημών και των επιστημών ψυχικής υγείας, καθώς και τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα.
Έπειτα από μια 10ετία στον τομέα της καταπολέμησης των διακρίσεων στην εκπαίδευση το Πολύχρωμο Σχολείο έλαβε νομική υπόσταση, ώστε να επεκταθεί το έργο του.
Οι Στόχοι μας
Εξάλειψη των προκαταλήψεων και των διακρίσεων με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα του φύλου, την έκφραση του φύλου και τα χαρακτηριστικά του φύλου στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,
Ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και υποστήριξη από τον συνδικαλισμό,
Βελτίωση της εκπαίδευσης (συμπερίληψη και πολιτειότητα, σεβασμός στα δικαιώματα, καλλιέργεια κριτικής ικανότητας),
Θεσμική κατοχύρωση της συμπερίληψης στην ελληνική εκπαίδευση,
Πιο εύρυθμη και διακριτή λειτουργία εξουσιών (Δικαστικής, Εκτελεστικής, Νομοθετικής, ΜΜΕ), διαφάνεια και λογοδοσία,
Εκπαίδευση Εκπαιδευτικής Κοινότητας, ΜΜΕ και Φορέων.
Οι αξίες μας
Συμπερίληψη
Επιδιώκουμε να δίνεται στα μέλη μας η αίσθηση του «ανήκειν» και να αναπτύσσεται ένας κοινός «κώδικας» επικοινωνίας ώστε να στηρίζεται η ανεξαρτησία και η αυτοπεποίθηση όλων.
Πολιτειότητα
Συμμετέχουμε στα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε πολιτικές και κοινωνικές δομές διαμόρφωσης απόψεων ή λήψης αποφάσεων σε σχέση με τα ΛΟΑΤΚΙ δικαιώματα, συμβάλλοντας στην δημιουργία και διαφύλαξη μιας δημοκρατικής ζωής.
Συνεργασία
Επιθυμούμε τον διάλογο και τη συνεργασία με άλλες οργανώσεις και θεσμικούς φορείς, με γνώμονα πάντα την προώθηση των συμφερόντων των πολιτών.
Δημοκρατικότητα
Ως μέλη μιας οργάνωσης της Κοινωνίας Πολιτών, αγωνιζόμαστε καθημερινά να κάνουμε πράξη τις δημοκρατικές αρχές πάνω στις οποίες οικοδομήσαμε τον τρόπο λειτουργίας του Πολύχρωμου Σχολείου.
Αειφορία
Αναγνωρίζουμε την ευθύνη που έχουμε απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον, την ηθική αρχή των ίσων δικαιωμάτων ανάμεσα στις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές.
Δομή
Το Πολύχρωμο Σχολείο βασίζεται εξολοκλήρου στις/στους εθελόντριες/-ές του, που εντάσσονται σε 4 κύκλους βάσει του βαθμού ενασχόλησής τους και εμπλοκής τους στη λήψη αποφάσεων:
Βάση, Εθελόντριες / Συνεργάτιδες, Ολομέλεια και Συντονιστική Ομάδα.
Με αφετηρία τη Βάση, τα μέλη μπορούν να ενεργοποιηθούν περαιτέρω ως Εθελόντριες και στη συνέχεια να περάσουν στους εσωτερικούς κύκλους του Πολύχρωμου Σχολείου: την Ολομέλεια, που αποτελείται από περίπου 25 άτομα, και τη Συντονιστική Ομάδα, που απαρτίζουν έως 10 άτομα.
Η Συντονιστική Ομάδα
Τομέας Θεσμικής Δικτύωσης, Παρεμβάσεων & Διεκδικήσεων
net@rainbowschool.gr
Ο Πέτρος Σαπουντζάκης είναι δάσκαλος δημοτικού τα τελευταία 17 χρόνια. Έχει ασχοληθεί με διάφορα στο παρελθόν, από εκκλησιαστικές σπουδές, μέχρι ορειβατικές εκδρομές. Συνεχίζει να αγαπάει τη φύση, και θεωρεί ότι το κάθε παιδί είναι ένα ολόκληρο οικοσύστημα. Είναι από τα ιδρυτικά μέλη του Πολύχρωμου Σχολείου.
Η Αλεξία Τουμαζάτου, εκτός από το ενδιαφέρον της για τα ανθρώπινα δικαιώματα, στην υπόλοιπη ζωή της ασχολείται με την έρευνα ως υποψήφια διδακτόρισσα του τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ. Στον ελεύθερο χρόνο της της αρέσει να ψάχνει αεροπορικά εισιτήρια και να σχεδιάζει ταξίδια (είτε τα κάνει είτε όχι).
Τομέας Εκπαίδευσης
edu@rainbowschool.gr
Η Έλενα Σκαρπίδου είναι εκπαιδευτικός στη Β/θμια εκπαίδευση τα τελευταία 30 χρόνια περίπου. Έζησε σε αρκετές πόλεις, δίδαξε την αγγλική γλώσσα σε διάφορα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και συντονίζει ομάδες Αγωγής Υγείας εφήβων με θέματα που αφορούν την ψυχική υγεία, τη σεξουαλική παιδεία και τις έμφυλες σχέσεις, καθώς και σχολές γονέων και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών με την ίδια θεματολογία. Πιστεύει ότι είναι εξαιρετικά αναγκαίο να διδάσκουμε στο σχολείο το σεβασμό για την ετερότητα, για το άλλο άτομο ως υποκείμενο που διαφέρει από τον εαυτό μας γιατί διαθέτει τη δική του σκέψη. Έχει πάθος με τις ομάδες και τη δυναμική τους και θεωρεί ότι είναι θέμα ανθρωπισμού να προωθείται η συμπερίληψη σε κάθε ευκαιρία. Επίσης, διατηρεί ένα παιδιάστικο πάθος για τη θάλασσα, τα δέντρα και τα σκυλάκια.
Ο Απόστολος Πούλιος είναι πτυχιούχος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ., διδάκτορας Κοινωνιογλωσσολογίας του ίδιου τμήματος και υποψήφιος διδάκτορας Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι επίσης πτυχιούχος πιάνου και ανώτερων θεωρητικών του Ελληνικού Ωδείου, ενώ έχει παρακολουθήσει επιμορφωτικό πρόγραμμα σχετικά με την Αμερικανική Ιστορία και τον Πολιτισμό στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright. Έχει δημοσιεύσει μελέτες σχετικά με τη συγκρότηση των ηλικιακών ταυτοτήτων στον καθημερινό λόγο, τον λόγο των ΜΜΕ και την ιστορία του ελληνικού μουσικού θεάτρου σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου από το 2018.
Ολομέλεια
Η Ρηνιώ Συμεωνίδου αφού αγάπησε, σπούδασε, δούλεψε και δίδαξε την τέχνη του ήχου για δυο δεκαετίες, αφοσιώθηκε στην ανατροφή ενός υπέροχου ίντερσεξ παιδιού. Νιώθοντας ότι η ήπια γονεϊκότητα με ενσυναίσθηση και σεβασμό στο παιδί αλλάζει το μελλοντικό κόσμο για το καλύτερο, ασχολείται με το γονεϊκό και εκπαιδευτικό ακτιβισμό, με ιδιαίτερη ευαισθησία στα δικαιώματα και τη συμπερίληψη των μειονοτικών παιδιών (ΑμεΑ, ΑμεΕΕΑ, ΛΟΑΤΚΙ+, παιδιά πρόσφυγες, κ.α.). Είναι ενεργό μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου. Ιδρυτικό μέλος της γονεϊκής συλλογικότητας “Ενσυναίσθηση”, του Συλλόγου Στήριξης ΑμεΑ & ΑμεΕΕΑ Κυκλάδων “Δικαίωμα” & της (υπό ίδρυση) συλλογικότητας “Intersex Greece”. Παράλληλα είναι υπεύθυνη για τα ίντερσεξ δικαιώματα στο Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών.
Η Λεμονιά Λαμπροπούλου είναι ψυχολόγος και μεταπτυχιακή φοιτήτρια Συμβουλευτικής. Έχει ασχοληθεί ερευνητικά με την ύπαρξη ασυνείδητων στερεοτύπων και την μείωση των προκαταλήψεων βάσει έμφυλων χαρακτηριστικών. Στον ελεύθερο της χρόνο καταβροχθίζει βιβλία, εξερευνά την φύση και παίζει με χρώματα και κλωστές. Είναι μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου από το καλοκαίρι του 2018.
Η Μαρία Λιοτήρη είναι εκπαιδευτικός, εργάζεται από το 2001 σε δημόσια σχολεία της Δευτεροβαθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και το όραμά της είναι ο πολύχρωμος κόσμος μας να γίνει κάποια στιγμή ορατός από όλ@ μας, χαρούμενος και απενοχοποιημένος!
Η Τζίνα Δημακοπούλου είναι ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Gestalt. Αγαπημένη της φράση: «μέσω σχέσεων δημιουργούνται τα τραύματά μας μέσω σχέσεων επουλώνονται». Το ενδιαφέρον της για τα ΛΟΑΤΚΙ δικαιώματα την οδήγησε το 2017 στο Πολύχρωμο Σχολείο. Τον ελεύθερο χρόνο της καταπιάνεται με την άλλη μεγάλη της αγάπη, τη μουσική.
Επιστημονικές/-κοι Συνεργάτιδες/-τες
Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι εκπαιδευτικός, π. Σχολική Σύμβουλος πρωτοβάθμιας και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Jyväskylä, Φινλανδίας. Εκτός από τις παιδαγωγικές της σπουδές, έχει ένα δεύτερο πτυχίο και μεταπτυχιακό στην Αγωγή Υγείας (Πανεπιστήμιο Jyväskylä, Φινλανδία), Διδακτορικό στην Εκπαίδευση (Πανεπιστήμιο Helsinki, Φινλαν
O Ηλίας Γκότσης είναι Κοινωνιολόγος και Οικογενειακός- Καταξιωτικός Συστημικός Ψυχοθεραπευτής. Από το 1995 εργάζεται στον ΟΚΑΝΑ και τα τελευταία χρόνια, από το 2015 έως σήμερα είναι επιστημονικά υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικούς Επιστήμονες που εργάζονται στον Τομέα της Πρόληψης για την Ψυχο-κοινωνική Υγεία και στην θεραπεία των εξαρτήσεων. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων που υλοποιούνται στον ΟΚΑΝΑ, είχε την επιστημονική εποπτεία για δυο πρότυπα πιλοτικά προγράμματα, που εφαρμόστηκαν σε πολλούς νομούς της Ελλάδας από στελέχη Κέντρων Πρόληψης. Το ένα πρόγραμμα ονομάζεται «Το σχολείο που ονειρεύομαι» και αφορά την μεταφορά της καταξιωτικής προσέγγισης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το δεύτερο πρόγραμμα ονομάζεται «Το σχολείο που μας χωράει» και έχει ως βασικό στόχο την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη προγραμμάτων που συνδέονται με την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα, σχετικά με τις ταυτότητες φύλου και τον ερωτικό/σεξουαλικό προσανατολισμό. Τέλος είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας «ΣΥΝΗΧΕΣΩΝ» που έχει ως στόχο την δημιουργία ενός χώρου, στον οποίο θα αναπτυχθεί ένα συνθετικό ψυχοθεραπευτικό μοντέλο που θα έχει ως κύριο μέλημα την εξατομικευμένη φροντίδα των ανθρώπων που ζητούν υποστήριξη.
Η Μαίρη Λεοντσίνη σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών, στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), στο Παρίσι και στο Πανεπιστήμιο Harvard στη Βοστώνη. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης, στο Τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και από το 2007 διδάσκει Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντά της σχετίζονται με τις θεωρίες των φύλων, την έμφυλη κοινωνικότητα, τις πολιτιστικές πρακτικές, την πολιτιστική συμμετοχή και τη μετανάστευση. Συμμετέχει σε διεθνείς επιστημονικές οργανώσεις και έργα της έχουν δημοσιευθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Με την υποστήριξη του Συμβουλίου της Ευρώπης