Θέμα δημόσιας συζήτησης με ομοφοβικό πρόσημο έγινε η προβολή, σε μαθητές και μαθήτριες Δ’ δημοτικού, της πολυβραβευμένης σουηδικής ταινίας μικρού μήκους “Shower Boys” (“Αγόρια στο ντους”) από εκπαιδευτικό δημοτικού σχολείου της Αθήνας.

Η ταινία “Shower Boys” είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο φιλμ για παιδιά και έχει αποσπάσει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους και αυτό της καλύτερης Ευρωπαϊκής ταινίας μικρού μήκους για παιδιά από την Ευρωπαϊκή Ένωση Παιδικών Ταινιών (ECFA). Πρόκειται για την ιστορία δύο έφηβων αγοριών, δυο καλών φίλων που εξερευνούν τις νόρμες της αρρενωπότητας και τι σημαίνει «γίνομαι άντρας». Η ταινία παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο η φιλία τους αμφισβητείται αλλά και ενθαρρύνεται από τα ενήλικα άτομα στον περίγυρό τους. Δεν περιέχει σεξουαλικές σκηνές ή φρασεολογία ακατάλληλη για ανήλικα άτομα, όπως ψευδώς διαδόθηκε.

Τα θέματα που πραγματεύεται αποτελούν αφορμή για συζητήσεις σχετικά με τα έμφυλα στερεότυπα, τον λοατκι-φοβικό εκφοβισμό, την τοξική αρρενωπότητα και την έκφραση συναισθημάτων, δηλαδή θέματα που απασχολούν καθημερινά τα παιδιά και αποτελούν μέρος της Συμπεριληπτικής Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης, η οποία θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο σχολείο οι γονείς ενός παιδιού κατήγγειλαν την εκπαιδευτικό, τόσο στη διεύθυνση του σχολείου, όσο και  στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στο Υπουργείο Παιδείας, επειδή κατά τη γνώμη τους η ταινία ήταν ακατάλληλη για μαθητές και μαθήτριες. Στη συνέχεια, τα ΜΜΕ, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, διαστρέβλωσαν το περιεχόμενο της ταινίας, χαρακτηρίζοντάς την «ταινία ομοφυλοφιλικού περιεχομένου», «ερωτική ταινία» και «προπαγάνδα υπέρ της ομοφυλοφιλίας». Οι συζητήσεις που έγιναν στα τηλεοπτικά πάνελ μεταξύ διαφόρων “ειδημόνων” έγιναν με άκρως αντιεπιστημονικούς, αντιπαιδαγωγικούς και ομοφοβικούς όρους.  

Ως Πολύχρωμο Σχολείο, εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στην εκπαιδευτικό που αξιοποίησε υλικό, το οποίο μάλιστα είχε λάβει έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, με στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να αντιληφθούν έννοιες που αφορούν την καθημερινή τους ζωή και την προσωπική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Είναι δικαίωμα των παιδιών να ενημερώνονται έγκυρα και έγκαιρα για αυτά τα ζητήματα, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας ότι οι κοινωνικές στάσεις και συμπεριφορές που διαμορφώνονται από άγνοια και προκαταλήψεις επηρεάζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις (οικογενειακές, φιλικές κτλ.) και επιβαρύνουν την ειρηνική συνύπαρξη στην κοινωνία.

Τέτοιου είδους περιστατικά αναδεικνύουν για ακόμη μια φορά την έλλειψη προστατευτικού πλαισίου για τις/τους εκπαιδευτικούς, οι οποίες/οι πολλές φορές στοχοποιούνται όταν η δουλειά τους συναντήσει σκοταδιστικές φωνές. Το ΥΠΑΙΘ έχει ευθύνη να προστατέψει τις/τους εκπαιδευτικούς με το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο και να μιλήσει ξεκάθαρα για την υποχρέωση της σχολικής κοινότητας να είναι δημοκρατική και συμπεριληπτική. Επιπλέον, όσον αφορά το μάθημα της Συμπεριληπτικής Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης, η Πολιτεία οφείλει να το εντάξει με ολοκληρωμένο και συστηματικό τρόπο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και  να επιμορφώσει το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Δυστυχώς είναι η τρίτη φορά σε σύντομο χρονικό διάστημα που τηρείται σιγή ιχθύος για περιστατικά που αφορούν ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα – έχουν προηγηθεί η τρανσφοβική επίθεση σε φοιτητή του Πανεπιστημίου Πατρών και τα ομοφοβικά σχόλια εκπαιδευτικού για εργασία μαθήτριας σε σχολείο της χώρας. Καλούμε λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αλλά και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες να πάρουν θέση για το συγκεκριμένο περιστατικό, να στηρίξουν έμπρακτα την εκπαιδευτικό και να καταστήσουν σαφές ότι στα σχολεία μας δεν έχουν θέση ομοφοβικές, σεξιστικές και ρατσιστικές συμπεριφορές, είτε προέρχονται από το εκπαιδευτικό προσωπικό είτε από τα παιδιά είτε από τους γονείς.