Πηγή WE ARE TEACHERS


Οι συμπεριφορές των εκπαιδευτικών και του σχολικού προσωπικού έχουν τεράστιο αντίκτυπο στη δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος για τους ΛΟΑΤΚΙ μαθητές.

 

Το πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής έχει αλλάξει δραστικά με τα χρόνια, αλλά η επίδραση των εκπαιδευτικών και του σχολικού προσωπικού ποτέ δεν ήταν τόσο σημαντική. Καθώς η κοινωνία μας γίνεται όλο και πιο ανοιχτή σε θέματα κοινωνικού φύλου και σεξουαλικότητας, η συμπεριληπτική σεξουαλική αγωγή γίνεται επείγον ζήτημα.

Σύμφωνα με την έκθεση  GLSEN’s 2015 National School Climate Survey , περισσότεροι από το 50% των συμμετεχόντων στην έρευνα ΛΟΑΤΚΙ μαθητών νιώθουν ανασφαλείς στο σχολείο. Το 56% αναφέρει ότι έχει ακούσει ομοφοβικά σχόλια στο σχολείο – από εκπαιδευτικούς και σχολικό προσωπικό. Επιπλέον, περισσότεροι από 60% έχουν ακούσει αρνητικά σχόλια σχετικά με την έκφραση φύλου, επίσης από εκπαιδευτικούς και σχολικό προσωπικό.

Σύμφωνα με τους ειδικούς της σεξουαλικής αγωγής, τα περισσότερα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής εξετάζουν επιφανειακά ή αγνοούν εντελώς τις σεξουαλικές και ερωτικές σχέσεις των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Σκεφθείτε το: Αναφέρονται τα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής του σχολείου σας στις ομόφυλες σχέσεις; Με τον ίδιο τρόπο που καλύπτουν τις ετερόφυλες σχέσεις;

Οι εκπαιδευτικοί έχουν τεράστια ευθύνη να επιμορφωθούν και να είναι θετικά πρότυπα προκειμένου να προάγουν ένα ασφαλές περιβάλλον για όλους τους μαθητές.

Συμπερίληψη εναντίον εξαίρεσης

Στις Ηνωμένες Πολιτείες αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει ομοσπονδιακή εντολή που να υπαγορεύει τα βασικά συστατικά της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία. Οι αποφάσεις για τη σεξουαλική αγωγή τυπικά λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ποιότητα και το περιεχόμενο της σεξουαλικής αγωγής να διαφέρει πολύ. Μερικά σχολεία χρησιμοποιούν περιεκτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής ενώ άλλα απέχουν από αυτή την προσέγγιση. Όμως, υπάρχει ένα πράγμα που έχουν κοινό όλα τα προγράμματα σεξουαλικής αγωγής. Είναι κατά κύριο λόγο ετεροκανονικά κάτι το οποίο σημαίνει ότι θεωρούν την ετεροφυλοφιλία ως νόρμα.

Αυτό είναι πρόβλημα για δύο λόγους:

  1. Τα ΛΟΑΤΚΙ παιδιά επίσης χρειάζονται πληροφόρηση για την περίοδο της εφηβείας, τις σχέσεις και το ασφαλές σεξ. “Εάν θέλουμε τα νεαρά άτομα να μεγαλώσουν υγιή και με ασφάλεια, χρειάζονται ιατρική και σεξουαλική αγωγή κατάλληλη για την ηλικία τους”, λέει η Elizabeth Schroeder, EdD, MSW, ειδική για την σεξουαλική αγωγή και την ανάπτυξη των νέων.
  2. Τα παιδιά και οι έφηβοι που δεν ακούν ή δεν βλέπουν τις ανησυχίες τους να εκπροσωπούνται παύουν να ακούν και κλείνονται. Το πιο σημαντικό είναι πως λαμβάνουν το μήνυμα ότι κάτι «λάθος» συμβαίνει με αυτούς. “Από νωρίς σπέρνεται το εσωτερικευμένο στίγμα”, υποστηρίζει ο Dennis Flores, PhD, ACRN, μεταδιδακτορικός ερευνητής από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανία στη Φιλαδέλφεια.

Αυτό που χρειάζονται περισσότερο οι ΛΟΑΤΚΙ μαθητές από τους εκπαιδευτικούς – είτε διδάσκουν σεξουαλική αγωγή είτε όχι – είναι απλώς η αναγνώριση και η επιβεβαίωση. “Τα περισσότερα ΛΟΑΤΚΙ νεαρά  άτομα δεν θα ρωτήσουν  ουσιαστικά πράγματα για το σεξ. Ανησυχούν περισσότερο να αναγνωριστούν ως άτομα με ξεχωριστό χαρακτήρα”, αναφέρει o Flores.

 

 

Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να δημιουργήσουν συμπεριληπτικό κλίμα

Το πρώτο βήμα προς μια πιο ολοκληρωμένη σχολική κουλτούρα είναι η απλή, ειλικρινής αναγνώριση ότι υπάρχουν LGBTQ + άνθρωποι και σχέσεις. “Όταν ένας εκπαιδευτικός κάνει την παραδοχή ότι μερικά κορίτσια θα παντρευτούν αγόρια και κάποια άλλα θα παντρευτούν κορίτσια, χωρίς κριτική στην αξία των σχέσεων, κάτι τέτοιο κάνει τη διαφορά”, λέει ο Flores. Κάνοντας χρήση μη έμφυλης γλώσσας όταν γίνεται συζήτηση για τις σχέσεις – αντικαθιστώντας τις λέξεις «αγόρι» και «κορίτσι» με άλλες – επίσης βοηθάει.

 

“Η γλώσσα που χρησιμοποιεί ένας εκπαιδευτικός είναι εξαιρετικά σημαντική”, λέει ο Al Vernacchio, καθηγητής στο Ανώτερο σχολείο Αγγλικών και καθηγητής σεξουαλικότητας στο Friends’ Central School  Wynnewood, PA.

 

Ακολουθεί παράδειγμα για το πώς μπορεί είναι η συμπερίληψη σε επίπεδο τάξης:

 

Δημοτικό Σχολείο:

“Σε αυτό το επίπεδο συζητάμε γενικά για το σεβασμό της διαφορετικότητας”, λέει ο Vernacchio. Συζητάμε για τα διαφορετικά είδη οικογενειών, συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών με μαμά και μπαμπά, οικογένειες με δύο μπαμπάδες ή δύο μαμάδες, μονογονεϊκές οικογένειες και οικογένειες με παππού και γιαγιά.

 

Δίνουμε χώρο στα παιδιά να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους χωρίς αυστηρές προσδοκίες για το κοινωνικό τους φύλο. Βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας γνωρίζουν ότι είναι εντάξει να παίζουν με οποιοδήποτε παιχνίδι και παρέμβετε άμεσα αν κάποια παιδιά αποκαλέσουν ένα αγόρι «κορίτσι» επειδή, για παράδειγμα, παίζει με κουζινικά.

 

 

Γυμνάσιο:

Καθώς τα παιδιά πλησιάζουν και προχωρούν στην εφηβεία, χρειάζονται υπενθυμίσεις σχετικά με το γεγονός ότι το κάθε σώμα είναι διαφορετικό και κάτι τέτοιο είναι εντάξει. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία ξεκινούν να βιώνουν τη σεξουαλική επιθυμία και αναζητούν καθοδήγηση σχετικά με το πώς θα ζητήσουν από κάποιο άτομο να βγουν ραντεβού και με το πώς θα δείξουν αγάπη.

 

“Αυτές είναι δεξιότητες που χρειάζεται ο καθένας μας”, λέει ο Vernacchio. Μην κάνετε υποθέσεις σχετικά με το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου των μαθητών σας. Χρησιμοποιήστε συμπεριληπτική γλώσσα.

 

 

Λύκειο:

“Αυτό που θέλουν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο να ξέρουν οι έφηβοι είναι το εξής: Είμαι κανονικός/ή; Είμαι εντάξει;”, αναφέρει η Schroeder. Χρησιμοποιήστε στην πραγματικότητα συμπεριληπτική γλώσσα εντός της τάξης σας –  και μετατρέψτε ομοφοβικά και προσβλητικά σχόλια σε στιγμές διδασκαλίας.

 

 

Ολοκληρωμένη, συμπεριληπτική σεξουαλική αγωγή

Τα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής δεν πρέπει να υποβιβάζουν τα ΛΟΑΤΚΙ θέματα τοποθετώντας τα σε ένα κεφάλαιο ή σε μία συζήτηση. Μία τέτοια προσέγγιση περνά το μήνυμα πως οι ΛΟΑΤΚΙ σχέσεις είναι «άλλο»  θέμα, ενώ οι ετερόφυλες σχέσεις, το ετερόφυλο σεξ και η ταύτιση με την έκφραση φύλου αποτελούν κανονικότητα.

 

“Ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνω όταν ελέγχω ένα νέο βιβλίο για την ανθρώπινη σεξουαλικότητα είναι να δω αν υπάρχει ξεχωριστό κεφάλαιο για την ομοφυλοφιλία”, αναφέρει ο Vernacchio. “Βιβλία τα οποία ολοκληρώνουν τα ΛΟΑΤΚΙ θέματα εντός της δομής του προγράμματος είναι καλύτερα.” (Ωστόσο, σημειώνει, δεν είναι πάντα εύκολο να το επιτύχουν).

 

Πληροφορίες για τη σεξουαλικότητα – συμπεριλαμβανομένων των συζητήσεων για το ασφαλές σεξ, το σεξουαλικό προσανατολισμό και τις σχέσεις – πρέπει να δίνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να ισχύουν για όλους μέσα στην τάξη. Έτσι, αντί για τον όρο «ανδρικό προφυλακτικό» και «γυναικείο προφυλακτικό” δοκιμάστε τους όρους «εσωτερικό προφυλακτικό» και «εξωτερικό προφυλακτικό». Προκειμένου  να δώσετε έμφαση στο ρόλο των προφυλακτικών για την πρόληψη ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης, χρησιμοποιήστε κάτι σαν: «Τα ετερόφυλα ζευγάρια ίσως χρησιμοποιήσουν προφυλακτικό ως αντισυλληπτικό μέτρο, αλλά τα προφυλακτικά είναι εξαιρετικά σημαντικά για κάθε άτομο που αλληλεπιδρά σεξουαλικά με ένα άλλο”. Όταν συζητάτε για τις σχέσεις βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε τα ίδια παραδείγματα και για τα ομόφυλα και για τα ετερόφυλα ζευγάρια.

“Η δουλειά μας ως εκπαιδευτικοί είναι να προάγουμε πληροφόρηση η οποία θα είναι προσβάσιμη σε όλους τους μαθητές μας”, λέει ο Vernacchio. “Η σεξουαλική αγωγή είναι για όλους.”

 

Μετάφραση: Πολύχρωμο Σχολείο 2017