Γράφει η Άννα Απέργη


Μία νέα σχολική χρονιά αρχίζει και μαζί της αρχίζει και το άγχος που προκαλεί η ξαφνική αλλαγή από τις διακοπές, στη γλυκιά ρουτίνα του σχολείου. Τα περισσότερα παιδιά αγχώνονται και νιώθουν κάποια ανασφάλεια, για τη μεγαλύτερη τάξη, την νέα τους δασκάλα ή δάσκαλο , τους καινούριους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες, τις νέες πιο μεγάλες απαιτήσεις που θα υπάρξουν.

Υπάρχουν όμως και παιδιά που δεν αγχώνονται μόνον για αυτά. Που ο φόβος του «είναι» τους, της ίδιας τους της ύπαρξης, αφήνει όλα τα άλλα σε δεύτερη μοίρα. Τα παιδιά αυτά που αισθάνθηκαν άβολα με το σιέλ ή το ροζ μπλουζάκι που τους φόρεσε κάποτε η μητέρα τους χωρίς την θέληση τους, που λάτρευαν την Barbie και σιχαινόντουσαν τα αυτοκινητάκια ή και το αντίθετο, που νιώθουν άβολα και αμήχανα στην ταμπέλα της «ετεροκανονικότητας». Τα παιδιά αυτά που οι έμφυλες προσβολές, η χλεύη, οι παρενοχλήσεις, και το τρανσφοβικό μπούλινγκ, θα τα οδηγήσει κατά πάσα πιθανότητα στην κατάθλιψη, τη θυματοποίηση, την αποφυγή ή την εγκατάλειψη του σχολείου, ακόμα και σε μία αυτοκτονική συμπεριφορά. Αυτά είναι τα παιδιά τα «άλλα», τα «διαφορετικά», παιδιά – τα τρανς παιδιά.

Η Πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει για το θέμα των τρανς μαθητριών και μαθητών και να λάβει σοβαρές αποφάσεις για τoν σχολικό εκφοβισμό, την παρενόχληση και την βία αλλά και για τις διακρίσεις των τρανς ανθρώπων στους χώρους της εκπαίδευσης, δημιουργώντας έτσι ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον για τους τρανς μαθητές -τριες. Σύμφωνα με τις Οδηγίες του πρώην Επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Thomas Hammarberg, για τις διακρίσεις, τον σχολικό εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις, αναφέρεται στα άρθρα 5 και 6:

Άρθρο 5. Προάγετε τον σεβασμό και την συμπερίληψη των ομοφυλόφιλων, λεσβιών και τρανς ατόμων στην εκπαίδευση και καλλιεργείστε αντικειμενικές γνώσεις σε θέματα που σχετίζονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου στα σχολεία και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Άρθρο 6. Καταπολεμήστε τον εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις κατά ομοφυλόφιλων, λεσβιών, αμφί και τρανς (λοατ) μαθητών και προσωπικού. Τα σχολεία πρέπει να είναι ασφαλές περιβάλλον για τους λοατ μαθητές, προσωπικό και μαθητές και θα πρέπει να τους παρέχετε υλικό για την αποτελεσματική καταπολέμηση του εκφοβισμού / bullying και των παρενοχλήσεων κατά λοατ μαθητών.

Ενώ παράλληλα, στο βιβλίο του «Ανθρώπινα δικαιώματα και ταυτότητα φύλου» αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σύμφωνα με την Διεθνή Νομοθεσία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα διεμφυλικά παιδιά πρέπει να έχουν το δικαίωμα στην απαραίτητη πληροφόρηση, υποστήριξη και προστασία. Τούτο επιβεβαιώθηκε από την Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που συνιστά στα κράτη να παρέχουν επαρκή πληροφόρηση και υποστήριξη στα νεαρά διεμφυλικά άτομα».

Κάθε τρανς μαθητής-τρια έχει το δικαίωμα να αντιμετωπίζεται ως ίσος. Πρέπει να αποκαλείται με τις αντωνυμίες και το γένος που είναι σε συμφωνία με τον κοινωνικό φύλο και φυσικά με το όνομα που έχει επιλέξει η ίδια η τρανς έφηβη ή έφηβος.

Να έχει το δικαίωμα της ένδυσης σύμφωνα με το κοινωνικό φύλο και να μπορεί να χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις όπως τουαλέτες, αποδυτήρια κλπ, που συνάδουν με την ταυτότητα φύλου του.

Να μπορεί να καταγγείλει το γεγονός, σε περίπτωση που πέσει θύμα παρενόχλησης, εκφοβισμού ή και βίας, λόγω της ταυτότητας φύλου του.

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι καταρτισμένοι ούτως ώστε να γνωρίζουν πως να διαχειριστούν σωστά σε περίπτωση που υπάρξει καταγγελία τρανς μαθητή-τριας για εκφοβισμό ή παρενόχληση. Δυστυχώς μέχρι και σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών, δεν είναι καταρτισμένο ως προς το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν τους τρανς αλλά και γενικότερα τους λοατκι μαθητές -τριες.

Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να μεριμνήσει τόσο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και την ασφάλεια όλων των μαθητριών και μαθητών, συμπεριλαμβανομένου και των τρανς παιδιών, όσο και για την σωστή κατάρτιση και ενημέρωσή τους, για θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου.

Τα τρανς παιδιά έχουν όνειρα όπως όλα τα παιδιά. Μην γίνεσαι συνεργός στο να γίνουν τα όνειρα τους, εφιάλτες…

Πηγή: T-zine.gr