7 προτάσεις για τη δημιουργία μίας πιο συμπεριληπτικής τάξης σε θέματα κοινωνικού φύλου

Πηγή: WE ARE TEACHERS


Η οπτική της κοινωνίας μας για την ταυτότητα φύλου αναπτύσσεται γρήγορα και για πολλούς εκπαιδευτικούς η διαχείριση ζητημάτων που συνδέονται με το κοινωνικό φύλο είναι κάτι καινούργιο.

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μας απασχολούν ως εκπαιδευτικούς είναι η διασφάλιση πως κάθε παιδί στην τάξη μας νιώθει ασφάλεια – σωματικά και ψυχολογικά. Αυτό περιλαμβάνει και τα παιδιά που ίσως αντιμετωπίζουν ζητήματα με την ταυτότητα φύλου τους.

Ακόμα, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, μπορεί ακούσια να εντάσσουμε τα παιδιά σε κατηγορίες και κουτάκια όπου δε νιώθουν άνετα, βλάπτοντας τα έχοντας προσδοκίες από αυτά χωρίς καν να το ξέρουμε.

Ως εκπαιδευτικοί, είναι σημαντικό να σκεφτούμε τους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούμε με τα παιδιά το θέμα του κοινωνικού φύλου έτσι ώστε κάθε παιδί να έχει το χώρο που χρειάζεται να ταιριάξει στο πλαίσιο αυτό.

Ακολουθούν 7 προτάσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε τη  δημιουργία μίας πιο συμπεριληπτικής τάξης σε θέματα κοινωνικού φύλου.

Ξεκινήστε τη συζήτηση

Η έμπειρη δασκάλα Batya Greenwald προσέγγισε ανοιχτά το θέμα του κοινωνικού φύλου με τους μαθητές της στο νηπιαγωγείο.  Μία μέρα σε κύκλο, έκανε στους μαθητές της μερικές απλές ερωτήσεις για το τι σημαίνει να είσαι αγόρι ή κορίτσι. Κατέγραψε τις απαντήσεις τους σε ένα διάγραμμα και εξεπλάγη διότι διαπίστωσε πως ακόμα κι από την τρυφερή ηλικία των 5 ετών, οι μαθητές της είχαν κάποιες αρκετά ισχυρές προκαταλήψεις για τους ρόλους του κοινωνικού φύλου – για παράδειγμα, τα κορίτσια φορούν ροζ/τα αγόρια φορούν μπλε, τα κορίτσια παίζουν με κουζινικά/τα αγόρια παίζουν με τουβλάκια κτλ.

 

Μη διορθώνετε απλώς στερεοτυπικές αντιλήψεις – αμφισβητείστε τις.

Η Batya Greenwald λέει, “Είναι πολύ σημαντικό όχι μόνο να διορθώνουμε τις στερεοτυπικές αντιλήψεις, αλλά να τις προκαλούμε”. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί πει πως  τα αγόρια δεν πρέπει να φορούν ροζ, μην πείτε απλώς “Φυσικά και μπορούν”. Ρωτήστε τα παιδιά γιατί πιστεύουν κάτι τέτοιο – “ποιος έφτιαξε αυτόν τον κανόνα;”. Εάν έχετε μεγαλύτερα παιδιά ίσως ακούσετε κάποιο να λέει “αυτό είναι πολύ gay”. Μην πείτε απλώς “Δεν είναι σωστό να εκφραζόμαστε έτσι”. Ρωτήστε “Τι σημαίνει αυτό; Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να νιώσει κανείς ακούγοντας αυτό;”.

Χρειάζεται να δώσουμε την ευκαιρία στους μαθητές μας να σκεφτούν γιατί έχουν ορισμένες πεποιθήσεις και να τους ενθαρρύνουμε να τις αμφισβητήσουν. Όσο πιο νωρίς φέρουμε αυτά τα ζητήματα στα παιδιά, τόσο πιο εύκολη θα είναι η διευθέτηση των προκαταλήψεων πριν εδραιωθούν. 

 

Προσοχή στη γλώσσα που χρησιμοποιείτε

Όταν μιλάτε στην τάξη αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε λέξεις με έμφυλο στοιχείο. Σκεφθείτε πως κάποιες φορές χρησιμοποιούμε γλώσσα που αναφέρετε στα αγόρια ή στα κορίτσια και κάποια παιδιά μπορεί να αισθάνονται ότι δεν έχουν χώρο σε αυτό το δίπολο. Αντί να χρησιμοποιείτε τις λέξεις αγόρια και κορίτσια, βρείτε εναλλακτικούς τρόπους. Για παράδειγμα,  όταν ζητάτε από τα παιδιά να παραταχθούν σε γραμμές επιλέξτε κάτι μη έμφυλο όπως, “Όσα παιδιά φορούν πράσινα ρούχα να μπουν σε γραμμές”.  Ακόμα, “Όσα παιδιά έχουν γεννηθεί Ιούνιο μήνα να μπουν σε γραμμή”. Απευθυνθείτε στα παιδιά ως σύνολο χρησιμοποιώντας τη λέξη “παιδιά”.

 

Αποφεύγετε τις ταμπέλες

Για παράδειγμα, γιατί χρειάζεται να υπάρχουν τουαλέτες για κορίτσια και τουαλέτες για αγόρια; Μπορούν απλώς να υπάρχουν τουαλέτες. Καλάθια, αποθηκευτικοί χώροι και φάκελοι που έχουν κατηγοριοποιηθεί χωρίς να υπάρχει λόγος, για αγόρια ή για κορίτσια, καλό είναι να εξαλειφτούν. 

 

Διαβάστε καλά βιβλία

Υπάρχουν μερικά καταπληκτικά βιβλία που συμπεριλαμβάνουν ζητήματα φύλου και μπορείτε να τα μοιραστείτε με τα παιδιά.

Μερικά από αυτά είναι:  Jacob’s New Dress  (Sarah Hoffman και Ian Hoffman), The Boy with Pink Hair (Perez Hilton),  I am Jazz  (Jessica Herthel και Jazz Jennings).

 

 

Αφήστε τα παιδιά να παίξουν δοκιμάζοντας νέες ταυτότητες

Για τα μικρότερα παιδιά, μπορείτε να έχετε ένα μικρό βεστιάριο το οποίο να διαθέτει ποικιλία από υπέροχα αξεσουάρ, φορέματα,  κασκόλ ,  κοσμήματα , καπέλα υπερήρωα, σκληρά καπέλα και αθλητικά jerseys. Δώστε στα παιδιά την επιλογή να δοκιμάσουν ό, τι θέλουν  χωρίς περιορισμούς βάσει του κοινωνικού τους φύλου.

 

Διασφαλίστε σε όλα τα παιδιά την πρόσβαση σε παιχνίδια και δραστηριότητες

Συγκεντρώστε στην τάξη σας παιχνίδια και υλικό δραστηριοτήτων που θα είναι για όλα τα παιδιά. Διαβεβαιώστε όλα τα παιδιά ότι είναι ελεύθερα να παίξουν με τουβλάκια, κουκλάκια, είδη τέχνης, αθλητικό εξοπλισμό, φιγούρες υπερηρώων, κουζινικά, αυτοκινητάκια κ.α. Αναμιγνύετε τακτικά τις επιλογές , προσθέτοντας κι άλλο υλικό, ώστε να έχουν τα παιδιά τη δυνατότητα να το εξερευνήσουν.

Για περισσότερη έμπνευση, δείτε το βίντεο της   Batya Greenwald: What Kindergarteners Taught Me About Gender

 

Μετάφραση: Πολύχρωμο Σχολείο (2017)

Posted in Άρθρα και Απόψεις.