Το χαμόγελο του παιδιού κατά της βίας, του ρατσισμού, της ομοφοβίας και των διακρίσεων στο σχολείο

Από τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΥΡΙΑΖΗ

— Πείτε μας με δυο λόγια τι είναι το «Πριν χτυπήσει το κουδούνι».

Αποτελεί μια διαδικτυακή εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των γονέων και των εκπαιδευτικών στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σχολείο και στον τρόπο που αυτά μπορούν να επιλυθούν.
Σχεδιάστηκε από την ομάδα των ψυχολόγων του Χαμόγελου του Παιδιού και πραγματοποιείται από την ιστοσελίδα και τα social media του οργανισμού. Καλύπτει θέματα όπως η βία και ο εκφοβισμός, ο ρατσισμός και η ομοφοβία, τα ιατρικά και συναισθηματικά προβλήματα, οι οικονομικές δυσκολίες και η φτώχεια, αλλά και ο εφηβικός εθελοντισμός. Στόχος είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σχολείο και η ανάληψη πρωτοβουλιών για επίλυσή τους «πριν χτυπήσει το κουδούνι», ώστε να μπουν τα παιδιά στις τάξεις με ασφάλεια.

— Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την πρωτοβουλία;
Στόχος είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σχολείο και η ανάληψη πρωτοβουλιών για επίλυσή τους «πριν χτυπήσει το κουδούνι», ώστε να μπουν τα παιδιά στις τάξεις με ασφάλεια. Να προλάβουμε όσες δυσκολίες γίνεται σε συνεργασία με τους γονείς και τους/τις εκπαιδευτικούς, προκειμένου τα παιδιά να βρίσκονται σε ένα ασφαλές σχολείο, μακριά από τη βία, τον εκφοβισμό, τον ρατσισμό ή την ομοφοβία. 

— Μπορεί να αντεπεξέλθει ο εκπαιδευτικός σε όλα αυτά; Ο/η εκπαιδευτικός παραδοσιακά είχε έναν σύνθετο ρόλο στο σχολείο, πέρα από αυτόν του παιδαγωγού. Έτσι, πολλές φορές χρειάζονταν γνώσεις νοσηλευτή, κοινωνικού λειτουργού ή ψυχολόγου. Ωστόσο οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί, τα προβλήματα έχουν αναλυθεί σε έναν βαθμό και πλέον στις σχολικές μονάδες εντοπίζονται και άλλα κοινωνικά θέματα. Επίσης, και η ίδια η έννοια της παιδαγωγικής έχει αλλάξει. Οι ανάγκες δεν αντιμετωπίζονται με μια επιφανειακή αντιμετώπιση της κατάστασης αλλά απαιτούν εξειδίκευση, γι’ αυτό το Χαμόγελο του Παιδιού έχει αναπτύξει δράσεις υποστήριξης αρχικά των εκπαιδευτικών, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
Βασικό εργαλείο σε αυτές τις δράσεις αποτελεί η Εθνική τηλεφωνική γραμμή για τα παιδιά SOS 1056, η οποία λειτουργεί πανελλαδικά, 24 ώρες τη μέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, είναι δωρεάν και ανώνυμη και σε αυτήν μπορεί να απευθυνθεί οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός, γονέας ή παιδί για οτιδήποτε τον/την απασχολεί και να μιλήσει στους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς του οργανισμού.

Πηγή: www.lifo.gr