LGBT Έφηβοι & Ψυχική Υγεία


Άρθρο του Ψυχολόγου Γιώργου Μπρεκουλάκη που έχει δημοσιευτεί στο Ηλεκτρονικό Περιοδικό Ψυχολογίας, Πολιτισμού & Συνειδητότητας “animartists”


Γονείς με LGBT εφήβους (Lesbian, Gay, Bisexual, Trans) μπορεί να νιώσουν ιδιαίτερο άγχος συνειδητοποιώντας ότι το παιδί τους δεν έχει τον ετεροκανονικό σεξουαλικό προσανατολισμό (straight) ή και την ετεροκανονική έκφραση φύλου (D’ Augelli, 2005; LaSala, 2000). Οι γονείς μπορεί να αντιδράσουν αρνητικά παρατηρώντας ότι το παιδί τους δεν εκφράζει την ετεροκανονικότητα και στη συνέχεια να δείξουν χαμηλό ενδιαφέρον, επιθετικότητα και παραμέληση, αντιδράσεις που παρατηρούνται και κατά την διαδικασία της αποκάλυψης του σεξουαλικού προσανατολισμού ενός εφήβου (coming out). Η γονεϊκή απόρριψη και έλλειψη αποδοχής ενός LGBT εφήβου έχει συνδεθεί με αυξημένα προβλήματα ψυχικής υγείας όπως χρήση ουσιών και απόπειρες αυτοκτονίας (D’ Augelli, 2002). Ένα υψηλό ποσοστό των πατεράδων συγκριτικά με τις μητέρες έχει αρνητικές αντιδράσεις ως προς την έλλειψη ετεροκανονικότητας των παιδιών τους με ακόμα υψηλότερα ποσοστά έλλειψης ανεκτικότητας και απόρριψης μετά την αυτοαποκάλυψη του σεξουαλικού προσανατολισμού ενός εφήβου. Οι LGBT έφηβοι έχουν περισσότερες διαφωνίες και συγκρούσεις με τους γονείς τους συγκρινόμενοι με τους ετερόφυλους νέους και συνεπώς έχουν την εμπειρία περισσότερου ψυχολογικού άγχους (Ueno, 2005).

Continue reading

Τρανς παιδιά στα θρανία. Το πρώτο κουδούνι, ο πρώτος φόβος.


Γράφει η Άννα Απέργη


Μία νέα σχολική χρονιά αρχίζει και μαζί της αρχίζει και το άγχος που προκαλεί η ξαφνική αλλαγή από τις διακοπές, στη γλυκιά ρουτίνα του σχολείου. Τα περισσότερα παιδιά αγχώνονται και νιώθουν κάποια ανασφάλεια, για τη μεγαλύτερη τάξη, την νέα τους δασκάλα ή δάσκαλο , τους καινούριους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες, τις νέες πιο μεγάλες απαιτήσεις που θα υπάρξουν.

Continue reading

Εσωτερικευμένη Ομοφοβία και Τρανσφοβία, ένα σύμπτωμα της ασθένειας του συλλογικού υπερεγώ.


Από την σκοπιά της Ψυχικής Αρχιτεκτονικής.

Γράφει η Πάρβη Πάλμου


Από τη γέννησή μας καθώς και σε όλη την πορεία εξέλιξης του εαυτού μας ερχόμαστε σε μια επαφή με τα “θέλω” μας και πολύ νωρίς συνειδητοποιούμε ότι δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε όλες μας τις επιθυμίες. Ξαφνικά κοιτάμε γύρω μας και βλέπουμε ότι μας περιορίζουν χιλιάδες επιβεβλημένα “πρέπει” τα οποία έρχονται σε αντίθεση με τις δικές μας ανάγκες. Από την πλέον γνωστή άποψη ότι τα αγόρια δεν πρέπει να κλαίνε και χιλιάδες άλλες άκαμπτες και σκληρές πεποιθήσεις σε σχέση με ποιά πρέπει να είναι τα ‘σωστά” χαρακτηρίστηκα ενός άξιου εκπροσώπου του αντρικού ή του γυναίκειου φύλου, μπορούν να δημιουργηθούν άκρως επικίνδυνα κοινωνικά εμφυτεύματα τα οποία εμποδίζουν την ικανότητα του ανθρώπου να εξελίξει τις πραγματικές του ικανότητες και να έρθει σε επαφή με τον αυθεντικό του εαυτό.

Continue reading

Πραγματικότητα και καθοδηγητικές αρχές για τη διασφάλιση μιας LGBTQI ενταξιακής εκπαίδευσης


Της Δήμητρας Κογκίδου, Καθηγήτριας του Παιδαγωγικό Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προέδρου της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας στο ΑΠΘ.


Βρισκόμαστε σε μια θετική χρονική συγκυρία για τα LGBTQI δικαιώματα στην Ελλάδα μετά τη θέσπιση του σύμφωνου συμβίωσης για ομόφυλα ζευγάρια –παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα αργοπορημένο και άτολμο βήμα καθώς δεν προχώρησε κυρίως στο θέμα της παιδοθεσίας. Είναι θετικό ότι συζητιέται το θέμα της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου για τους τρανς ανθρώπους σε νομοπαρασκευαστική επιτροπή. Χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμα θεσμικά βήματα και σε πολλούς τομείς που θα απεγκλωβίσουν ανθρώπους που έχουν περάσει τη ζωή τους μέσα σε καταπίεση και με σημάδια ενός τραύματος από την ομοφοβική ή τρανσφοβική βία που δέχθηκαν αλλά και δεν θα επιτρέψουν παιδιά και νεαρά άτομα να γίνουν θύματα αρνητικών στερεοτύπων, προκαταλήψεων και βίαιων επιθέσεων και να στερηθούν θεμελιώδη δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνουν όλοι και όλες ανεξαιρέτως και με τρόπο ισότιμο.Ίσως πρέπει να ασχοληθούμε πιο σοβαρά με τη συστηματική παρακολούθηση των ομοφοβικών – τρανσφοβικών ομιλιών μίσους και με την προσπάθεια πρόληψης, ενώ ταυτόχρονα να επικεντρωθούμε με σοβαρότητα και συστηματικά στην εκπαίδευση.

Continue reading