8 αλήθειες που τις γνωρίζεις μόνο αν έχεις γεννηθεί ίντερσεξ

Πρωτότυπο άρθρο 8 Things You Only Know If You Are Born Intersex  της Susannah Temko  Απρίλιος 16, 2016

Σε εθελοντική μετάφραση της Μαρίας Γιάννου.


Ένα στα 200 άτομα, 0,5% του παγκόσμιου πληθυσμού.(*1) Τι έρχεται στο μυαλό; Αυτός είναι μεγαλύτερος αριθμός απ’ τον παγκόσμιο Εβραϊκό πληθυσμό. Σχεδόν τόσο κοινό όσο τα κόκκινα μαλλιά ή τα δίδυμα αδέρφια. Αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται σε έναν πληθυσμό ανθρώπων γνωστό σήμερα με τον γενικό όρο – ομπρέλα «μεσοφυλικός». Είμαι ένας από αυτούς.
Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα κάποιους ορισμούς. Τι είναι “μεσοφυλικός”;
Ο γενικός όρος «μεσοφυλικός» (ή σωστότερα ίντερσεξ, intersex) χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει έναν αριθμό παραλλαγών στα σωματικά χαρακτηριστικά ενός ατόμου που δεν εμπίπτουν στους αυστηρούς ιατρικούς ορισμούς περί αρσενικού ή θηλυκού. Ο όρος «μεσοφυλικός» δεν αφορά κάποια παθολογία, αλλά δηλώνει το φάσμα της ποικιλομορφίας των έμφυλων βιολογικών χαρακτηριστικών που εμφανίζονται φυσιολογικά μέσα στο ανθρώπινο είδος. Τα διαφορετικά αυτά χαρακτηριστικά μπορεί να είναι χρωμοσωμικά, ορμονικά ή / και ανατομικά και μπορεί να υπάρχουν σε διαφορετικό βαθμό. Πολλά από αυτά τα χαρακτηριστικά ανιχνεύονται αμέσως μετά τη γέννηση, ενώ μερικές φορές αυτές οι παραλλαγές καθίστανται εμφανείς μόνον σε μεταγενέστερα στάδια της ζωής, συχνά κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Οι περισσότεροι ίντερσεξ άνθρωποι είναι υγιείς και μόνο σε πολύ μικρό ποσοστό μπορεί υποφέρουν από ασθένειες απειλητικές για τη ζωή, αν δεν αντιμετωπιστούν. Μέχρι στιγμής, τόσο απλό- και “προκλητικό”.

Continue reading

7 προτάσεις για τη δημιουργία μίας πιο συμπεριληπτικής τάξης σε θέματα κοινωνικού φύλου

Πηγή: WE ARE TEACHERS


Η οπτική της κοινωνίας μας για την ταυτότητα φύλου αναπτύσσεται γρήγορα και για πολλούς εκπαιδευτικούς η διαχείριση ζητημάτων που συνδέονται με το κοινωνικό φύλο είναι κάτι καινούργιο.

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μας απασχολούν ως εκπαιδευτικούς είναι η διασφάλιση πως κάθε παιδί στην τάξη μας νιώθει ασφάλεια – σωματικά και ψυχολογικά. Αυτό περιλαμβάνει και τα παιδιά που ίσως αντιμετωπίζουν ζητήματα με την ταυτότητα φύλου τους.

Ακόμα, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, μπορεί ακούσια να εντάσσουμε τα παιδιά σε κατηγορίες και κουτάκια όπου δε νιώθουν άνετα, βλάπτοντας τα έχοντας προσδοκίες από αυτά χωρίς καν να το ξέρουμε.

Ως εκπαιδευτικοί, είναι σημαντικό να σκεφτούμε τους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούμε με τα παιδιά το θέμα του κοινωνικού φύλου έτσι ώστε κάθε παιδί να έχει το χώρο που χρειάζεται να ταιριάξει στο πλαίσιο αυτό.

Ακολουθούν 7 προτάσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε τη  δημιουργία μίας πιο συμπεριληπτικής τάξης σε θέματα κοινωνικού φύλου.

Continue reading

Γιατί η συμπεριληπτική σεξουαλική αγωγή είναι τόσο σημαντική

Πηγή WE ARE TEACHERS


Οι συμπεριφορές των εκπαιδευτικών και του σχολικού προσωπικού έχουν τεράστιο αντίκτυπο στη δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος για τους ΛΟΑΤΚΙ μαθητές.

 

Το πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής έχει αλλάξει δραστικά με τα χρόνια, αλλά η επίδραση των εκπαιδευτικών και του σχολικού προσωπικού ποτέ δεν ήταν τόσο σημαντική. Καθώς η κοινωνία μας γίνεται όλο και πιο ανοιχτή σε θέματα κοινωνικού φύλου και σεξουαλικότητας, η συμπεριληπτική σεξουαλική αγωγή γίνεται επείγον ζήτημα.

Σύμφωνα με την έκθεση  GLSEN’s 2015 National School Climate Survey , περισσότεροι από το 50% των συμμετεχόντων στην έρευνα ΛΟΑΤΚΙ μαθητών νιώθουν ανασφαλείς στο σχολείο. Το 56% αναφέρει ότι έχει ακούσει ομοφοβικά σχόλια στο σχολείο – από εκπαιδευτικούς και σχολικό προσωπικό. Επιπλέον, περισσότεροι από 60% έχουν ακούσει αρνητικά σχόλια σχετικά με την έκφραση φύλου, επίσης από εκπαιδευτικούς και σχολικό προσωπικό.

Σύμφωνα με τους ειδικούς της σεξουαλικής αγωγής, τα περισσότερα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής εξετάζουν επιφανειακά ή αγνοούν εντελώς τις σεξουαλικές και ερωτικές σχέσεις των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Σκεφθείτε το: Αναφέρονται τα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής του σχολείου σας στις ομόφυλες σχέσεις; Με τον ίδιο τρόπο που καλύπτουν τις ετερόφυλες σχέσεις;

Οι εκπαιδευτικοί έχουν τεράστια ευθύνη να επιμορφωθούν και να είναι θετικά πρότυπα προκειμένου να προάγουν ένα ασφαλές περιβάλλον για όλους τους μαθητές.Continue reading

Η νέα επιστήμη για το βιολογικό και το κοινωνικό φύλο

Άρθρο του Scientific American


Η νέα επιστήμη για το βιολογικό και το κοινωνικό φύλο.

 

Γιατί η νέα επιστήμη για το βιολογικό και το κοινωνικό φύλο αφορά όλους μας.

 

Υποτίθεται πως το βιολογικό φύλο είναι κάτι απλό – τουλάχιστο σε μοριακό επίπεδο. Οι εξηγήσεις της βιολογίας που εμφανίζονται σε βιβλία ισοδυναμούν με  Χ+Χ= και Χ+Υ= . Αφροδίτη ή Άρης, ροζ ή γαλάζιο. Ωστόσο, καθώς η επιστήμη ψάχνει περισσότερο, γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο ότι ένα ζευγάρι χρωμοσώματα δεν είναι πάντα αρκετό  για τη διάκριση αγόρι/κορίτσι – είτε από τη σκοπιά του βιολογικού φύλου (βιολογικά χαρακτηριστικά) είτε από αυτή του κοινωνικού φύλου ( ταυτότητα φύλου).

Στο πολιτισμικό πλαίσιο, αυτή η αλλαγή οπτικής ήδη έχει εισπράξει ευρεία αποδοχή. «Μη δυαδικοί» (Nonbinary) ορισμοί για το κοινωνικό φύλο – transfeminine, genderqueer, hijra – έχουν ενσωματωθεί στην καθομιλουμένη. Ίσως είναι λιγότερο ορατές οι αλλαγές που συμβαίνουν στις επιστήμες της βιολογίας. Η εμφανής εικόνα που περιγράφει τη «θηλυκότητα» ή την «αρρενωπότητα» φανερώνει την εμπλοκή δικτύων σύνθετων γονιδίων – και όλη η διαδικασία φαίνεται να επεκτείνεται πολύ πιο πέρα από μία στιγμή έξι εβδομάδες μετά την κύηση όταν οι αρχίζουν να σχηματίζονται οι γονάδες.

Σε διαφορετικό βαθμό, πολλοί από εμάς είμαστε βιολογικά υβρίδια στην αρσενική-θηλυκή συνέχεια. Ερευνητές έχουν βρει XY κύτταρα σε μία 94χρονη γυναίκα και χειρουργοί ανακάλυψαν μία μήτρα σε έναν 70χρονο άνδρα, πατέρα τεσσάρων παιδιών. Νέα στοιχεία δείχνουν ότι η σύνθεση του εγκεφάλου είναι ένα «μωσαϊκό» από κυτταρικούς τύπους, κάποιους από τη μία πλευρά και κάποιους άλλους περισσότερο από την άλλη.

Τα ευρήματα αυτά έχουν ξεπεράσει κατά πολύ απλώς την ενημέρωση των βιβλίων της βιολογίας. Έχουν συνδέσει ιδιαιτέρως ζητήματα ταυτότητας φύλου, υγείας και οικονομικής ευημερίας των γυναικών. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας των διαφωνιών για τις εγγενείς διαφορές ανάμεσα στα βιολογικά φύλα που επέμεναν για πολλά χρόνια ενώ θα έπρεπε να έχουν πάψει.

Το 1985 ένα άρθρο στο περιοδικό Scientific American —“Woman and the Wheel”— ανέδειξε το ερώτημα για το αν θα έπρεπε για λόγους υγείας να επιτρέπεται στις γυναίκες να χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτες. Τελικά, το άρθρο συμπέραινε πως η μυϊκή προσπάθεια που απαιτείται για κάτι τέτοιο είναι μεγαλύτερη από αυτή για το χειρισμό μίας ραπτομηχανής. Ο Just Championnière, ένας επιφανής Γάλλος χειρουργός που έγραψε το άρθρο,  απάντησε καταφατικά στο ερώτημα που είχε θέσει αλλά έσπευσε να προσθέσει: “Ακόμα και όταν είναι τέλεια στο χειρισμό της ραπτομηχανής στο σπίτι, πρέπει να θυμάται πως το βιολογικό της φύλο δεν είναι προορισμένο από τη φύση για την βίαιη καταπόνηση των μυών του…Επίσης, ακόμα και όταν μία γυναίκα έχει προετοιμάσει προσεκτικά τον εαυτό της και έχει προπονηθεί για τη δουλειά, η ταχύτητα της δεν πρέπει ποτέ να είναι όπως αυτή ενός ενήλικα άνδρα με πλήρη μυϊκή δύναμη.”

Φυσικά, οι στάσεις του 19ου αιώνα θα μπορούσαν να απορριφθούν ασυζητητί για την αστεία γραφικότητα τους. Παρόλα αυτά καθώς η ετήσια σε βάθος ματιά του Scientific American σε ένα θέμα έντονου ενδιαφέροντος δείχνει ότι οι ενσωματωμένες αντιλήψεις για την κατωτερότητα των γυναικών επιμένουν τον 21ο αιώνα. Αυτή η τάση ισχύει και στις επιστήμες, όπου ορισμένα πεδία δίνουν έμφαση στην πνευματική λαμπρότητα – που εσφαλμένα σχετίζεται με τους λευκούς άνδρες – ως προϋπόθεση για την επιτυχία, μια στάση που απομακρύνει τις προοπτικές των γυναικών στη φυσική και στα μαθηματικά

Από την εποχή που ο Championnière έγραψε για το Scientific American, η κατάσταση των γυναικών έχει βελτιωθεί αναμφισβήτητα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, σε φτωχές και πλούσιες χώρες, οι γυναίκες έχουν κάνει μεγάλα βήματα στην εκπαίδευση και στην αναπαραγωγική υγεία και έχουν αναλάβει περισσότερους ρόλους στη λήψη αποφάσεων. Δεν αρκεί όμως. Τα οικονομικά εμπόδια που αποτρέπουν την πρόσβαση των γυναικών στην πρωτεύουσα, σε επαγγέλματα και σε αξιοπρεπείς μισθούς για τις δουλειές που βρίσκουν,  παραμένουν. Επίσης, πρέπει να αφιερωθεί περισσότερη ενέργεια για να διερευνηθεί κατά πόσο οι ασθένειες επηρεάζουν  διαφορετικά τα βιολογικά φύλα –  και για την προσαρμογή ιατρικών θεραπειών για τις ανάγκες των γυναικών. Για την ανάπτυξη ενός αλληλένδετου κόσμου, οι γυναίκες πρέπει να ενδυναμωθούν περισσότερο ώστε να κρατούν τον μισό ουρανό – ένα θέμα που απαιτεί τόση προσοχή όση η κλιματική αλλαγή και ο έλεγχος πυρηνικών όπλων.

Η αλλαγή θα συνεχιστεί μόνον αν τα έγκυρα ιδρύματα παραμείνουν ανοιχτά σε αυτή. Η επίθεση στην υγεία των γυναικών από τους Ρεπουμπλικάνους νομοθέτες στην Ουάσινγκτον αποτελει ένα τρομερό εμπόδιο. Η ευημερία των γυναικών πρέπει να αντιμετωπισθεί ως ένα θέμα που αφορά τον καθένα, ανεξάρτητα από πολιτικές θέσεις. Η νέα επιστήμη για το βιολογικό και κοινωνικό φύλο έχει την προοπτική να βοηθήσει στη διαμόρφωση της δημόσιας αντίληψης και της δημιουργίας πολιτικής για την αναγνώριση αυτής της πραγματικότητας.

 

Μετάφραση: Πολύχρωμο Σχολείο 2017

Για ένα ελληνικό σχολείο του Ουράνιου Τόξου

Αφιέρωμα του Lifo.gr στο Πολύχρωμο Σχολείο από την συντάκτη Κορίνα Φαρμακόρη

Οι ερωτήσεις απαντήθηκαν από τη Μαρία Πατεράκη, εκπαιδευτικό και μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου


Το Πολύχρωμο Σχολείο είναι μια εθελοντική, μη κερδοσκοπική συλλογικότητα επιστημόνων ενάντια στην Ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση. Μιλήσαμε μαζι τους. 

 

Το Πολύχρωμο Σχολείο είναι μια εθελοντική, μη κερδοσκοπική συλλογικότητα επιστημόνων που δημιουργήθηκε το φθινόπωρο του 2009 με αρχική ονομασία «Ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση». Στην ομάδα συμμετέχουν άτομα που προέρχονται από τον χώρο της εκπαίδευσης, της ψυχικής υγείας και των κοινωνικών επιστημών και αρχικός σκοπός της ήταν να σπάσει τη σιωπή στον εκπαιδευτικό χώρο και να αναδείξει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου. Σήμερα, πλέον, συνεργάζεται με σχετικούς φορείς σε δράσεις όπως η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού. Η Μαρία Πατεράκη, εκπαιδευτικός στη Β/θμια εκπαίδευση, μέλος της διαχειριστικής ομάδας του Πολύχρωμου Σχολείου και δημιουργός/διαχειρίστρια της ιστοσελίδας του, απάντησε στις ερωτήσεις του LIFO.gr. 

Continue reading